Af: kollektivtrafik
Dobbelt så mange har søgt om tilladelse til at køre med nul-emissionstaxier, som der har været ansøgninger til at køre med benzin- og dieseltaxier. Det glæder transportminister Benny Engelbrecht (S), som vil følge udviklingen og på den baggrund se på, om det er muligt at fremrykke kravet om, at nye taxier skal være nulemissionstaxier fra 2025, som den tidligere VAK-Regering foreslog, til måske 2024 eller tidligere
Interessen for at køre grøn taxi er stor. I seneste ansøgningsrunde har der været dobbelt så mange ansøgninger om at køre med nulemissionstaxier, som der har været ansøgninger til at køre med benzin- og dieseltaxier.
Partierne bag moderniseringen af taxiloven - V, LA, K, S, DF, RV og SF - aftalte tidligere på året en ændring i taxiloven. Aftalen betyder, at op til 300 el- eller brintbiler får garanti for en universaltilladelse efter taxiloven i den resterende del af overgangsperioden, hvis ansøgeren i øvrigt lever op til kravene i taxiloven. I 2019 og 2020 er antallet af nye universaltilladelser begrænset til 500 ekstra om året, og med aftalen fra foråret vil 100 af disse ekstra tilladelser i 2019 (2. halvår) og 200 i 2020 være målrettet nulemissionsbiler.
Hvis flere søger, end hvad der er tilladelser til, så bliver tilladelserne givet ved lodtrækning foretaget af Færdselsstyrelsen, som netop har afsluttet tredje kvartals ansøgningsrunde. Det står klart, at interessen for en tilladelse til at køre med en såkaldt nulemissionsbil (el- eller brintbil) har været stor.
- Taxier kører mange kilometer hver eneste dag, og de passerer forbi mange mennesker på deres tur, som bliver generet af luftforureningen. Derfor er det rigtig positivt, at branchen går foran. Et langt større antal, end vi har turdet håbe på, har nemlig søgt om en tilladelse til at køre med el- og brintbiler, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Ministeren glæder sig over interessen for de grønne tilladelser, og han vil nu følge udviklingen og på den baggrund se på, om det er muligt at fremrykke kravet om, at nye taxier skal være nulemissionstaxier fra 2025, som den tidligere regering foreslog, til måske 2024 eller tidligere.
- Branchens interesse for de grønne tilladelser viser, at de har taget den grønne førertrøje på. Hvis udviklingen fortsætter, vil jeg gerne se på, om den tidligere regerings plan for udfasning af benzin- og dieseltaxier var for uambitiøs, og om vi derfor kan fremrykke udfasningen af taxier, der kører på benzin og diesel, siger Benny Engelbrecht.