Af: kollektivtrafik
Den 18 kilometer lange Femern Bælt-tunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på øen Fehmarn bliver suppleret med en ny tunnelforbindelse mellem Fehmarn og det tyske fastland
Deutsche Bahn har meddelt, at der sammen med Forbundstransportministeriet og delstaten Slesvig-Holsten er truffet beslutning om, at den nye faste forbindelse mellem Fehmarn og det slesvig-holstenske fastland bliver en sænketunnel under Fehmarnsund.
Sænketunnellen er udvalgt som den foretrukne løsning på baggrund af grundige analyser af en række tekniske alternativer, herunder en boret tunnelløsning, en ny kombineret vej- og jernbanebro samt to nye separate broer for jernbane og vej.
- Det er glædeligt, at der efter grundige analyser er truffet beslutning om en ny, fast Fehmarn- sund-forbindelse. Jeg noterer mig, at valget er faldet på en sænketunnel ligesom Femern Bælt-tunnelen. Det bidrager til, at vi i fremtiden får en stærk og miljøvenlig mobilitetskorridor for hele regionen, siger Claus F. Baunkjær, der er administrerende direktør for Femern A/S.
Med den valgte sænketunnelløsning bevares samtidig den eksisterende Fehmarnsund-bro fra 1963, som i dag består af to vejspor og et enkelt jernbanespor. Broen vil blive istandsat til brug for fodgængere, cyklister og langsom vejtrafik.
Den nye Fehmarnsund-forbindelse vil blive en 1,7 km lang sænketunnel til kombineret vej- og jernbanetrafik, bestående af fire vejbaner samt to elektrificerede jernbanespor. Tunnelen indgår i opgraderingen af de tyske jernbane- og vejlandanlæg som led i Femern Bælt-projektet. Den nye Fehmarnsund-forbindelse skal efter planen stå klar, når Femern Bælt-tunnelen åbner.