Af: kollektivtrafik
Transportminister Benny Engelbrecht og regionsrådsformand i Region Sjælland, Heino Knudsen, satte i januar i år gang i en undersøgelse af perspektiverne i at etablere en regional BRT-løsning (Bus Rapid Transit) på Østbanens tracé. Undersøgelsen, der er færdig blev sat i gang på baggrund af forestående renovering af Østbanen mellem Køge i den ene ende og via Hårlev til henholdsvis Rødvig og Fakse Ladeplads i den anden
- Undersøgelsen af en grøn-BRT løsning på Østbanen er nu afsluttet. Rapporten viser, at grønne BRT-løsninger har potentiale til at kunne indgå i den fremadrettede indretning af den kollektive trafik; herunder for at sikre bedre og billigere transport. Jeg vil dog understrege, at det ikke er mig, men Region Sjælland der skal tage stilling til, om de ønsker at gå videre med en grøn BRT-løsning på Østbanen, eller om de foretrækker at renovere banens skinner, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).
Region Sjælland vil på baggrund af undersøgelsen sammenholde fordele og ulemper ved en BRT-løsning i Østbanens trace i forhold til en renovering af de eksisterende skinner og træffe en beslutning om, hvilken løsning regionen vil gå videre med.
- Jeg kæmper for, at Region Sjælland leverer den bedst mulige kollektive trafik til borgerne - også i Stevns, Faxe og Køge Kommuner. BRT-undersøgelsen viser, at der er interessante driftsøkonomiske perspektiver i tog på gummihjul, men der er også mange usikkerheder og et meget langt tidsperspektiv, inden en BRT-løsning på Østbanen vil stå klar. Jeg vil nu drøfte Østbane-sagen med de øvrige partier i regionsrådet. Vi skylder borgerne så meget sikkerhed omkring Østbanen som mulig, og jeg vil derfor arbejde for, at vi får truffet en beslutning i Regionsrådet inden sommerferien, siger regionrådsformand Heino Knudsen (S).
Sagen bliver behandlet på et ekstraordinært Regionsrådsmøde onsdag 24. juni.
Undersøgelsen af en grøn regional BRT-løsning på Østbanen kan hentes her:
Fakta om Østbanen og undersøgelsen:
Undersøgelsen af en grøn regional BRT-løsning på Østbanen viser blandt andet, at: