NYHEDER 17. SEP 2020 KL. 17:24

Beretning fra formanden for Kollektiv Trafik Forum: 2020 - et svært år for den kollektive trafik

Af: kollektivtrafik

Det seneste Årsmøde fandt sted den 22. maj 2019 i Odense og siden er meget sket. I 2020 har den kollektive trafik i Danmark haft et meget usædvanligt år - et svært år. Nedlukningen fra den 11. marts af det danske samfund er gået hårdt ud over passagertallet i den kollektive trafik, der blev reduceret til 1/10 af det sædvanlige, og i dag har sektoren stadig ikke genvundet sine passagerer. Introduktionen af kravet om mundbind i den kollektive trafik fra den 22. august 2020 gjorde os tryggere, men førte i første omgang til yderligere passagerfrafald i forhold til det niveau, der var nået hen over sommeren


Coronakrisen gav stor usikkerhed om trafikselskabernes økonomi for 2020, der heldigvis blev reddet med aftaler med Staten, men der er endnu stor usikkerhed om fremtiden.

Den kollektive trafik er rystet i sin grundvold, og hvad har Kollektiv Trafik Forum så gjort ved det?

Ikke noget!

Det hele er gået så stærkt og opgaverne løftet på imponerende vis af trafikselskaber og operatører i fællesskab og i tæt samarbejde med myndigheder, kommuner og regioner. Jeg er imponeret over denne indsats.

KTF har til gengæld holdt fast i en kerneopgave som er arbejdet med sikre, at aktuelle erfaringer og ny viden bliver delt mellem sektorens mange medlemmer på tværs af trafikselskaber, operatører, kommuner, regioner, busser og tog. På www.kollektivtrafik.dk har man kunnet følge med i forløbet, der - som de fleste husker - skete med stor hast og med mange afgørende beslutninger for den kollektive trafik undervejs.

Møde- og konferenceaktiviteten

Kollektiv Trafik Forum har sammen med vores gode samarbejdspartner i Transport Økonomisk Forening (TØF) sørget for, at aktuelle emner og ny viden kommer på dagsordenen. Møde- og konferenceaktiviteter er traditionelt en væsentlig del af dette.

Før coronakrisen satte en stopper for aktiviteter og møder gennemførte vi blandt andet følgende arrangementer:

I talende stund ligger flere arrangementer i støbeskeen:

Indrømmet. Ovenstående liste med efterårets program vidner om en vis optimisme i forhold til vores muligheder for at mødes og forsamles i den kommende tid. Der er ingen tvivl om, at Kollektiv Trafik Forum og TØF skal forberede sig på, at arbejde videre med digitale løsninger og webinarer for at sikre, at vi kan nå ud til vores fælles medlemskreds og de mange interessenter i den kollektive trafik.

www.kollektivtrafik.dk

Uanfægtet af pandemier og restriktioner modtager mange heldigvis en ugentlig mail fra Kollektiv Trafik Forum, der samler op på ugen der gik i den kollektive trafik. En stor andel af brugerne - 79 procent - læser nyhedsbrevet og går herfra til www.kollektivtrafik.dk for at læse om emnerne i deres helhed.

Der er sæsonudsving i tallene for ”unikke besøgende”, men generelt udvises en stigende tendens i sammenligningen med tallene fra 2019.


Generelt er www.kollektivtrafik.dk uden tvivl stedet at kigge, hvis man vil danne sig et hurtigt overblik over, hvad der er sket i løbet af ugen, men husk også at bruge sitet til at dele din egen viden.

Giv redaktionen et praj på redaktion@kollektivtrafik.dk, hvis/når du har erfaringer der skal deles.

Der kommer over 10 nye artikler på hver uge og dette tal er stigende år fra år. Det er mange informationer. I sommeren 2020 styrkede vi sitet, så man bedre kan danne sig et overblik og finde de informationer, man søger:


Det kommende år

Vi ser som sagt tilbage på en svær tid for den kollektive trafik. Og også frem mod en svær tid. Vi mener, at vi med et fokus på for eksempel kollektiv trafik og byplanlægning samt kundetilfredshed og passagerernes reaktioner på coronakrisen har fat i nogle af de emner, der betyder meget - måske mest - for den kollektive trafik. Sektoren har også en bunden opgave med at bidrage til den grønne omstilling og er i øvrigt afgørende for, at vi ikke sander til i trængsel på de danske veje. Opgaver der heller ikke må glemmes.

Alt dette arbejdes der ihærdigt med alle steder, men man kan spørge, om rammevilkårene der gives, er de rette? Lad mig give et par eksempler:

 

Det vil være nogle af de emner, vi bør tage op.

Tak

Tak for samarbejdet i det forgangne år til:


Fremlagt på årsmødet 18. september 2020


Lasse Repsholt

Formand

 

 

 



Fra Kollektiv Trafik Forum