Af: Redaktionen
Som en del af strategien om at gøre offentlige indkøb væsentligt mere grønne, er Økonomistyrelsen i gang med at udbyde en fællesstatslig rammeaftale om taxikørsel, hvor staten går med foran for at sætte skub i den grønne omstilling af hele taxibranchen.
Det betyder, at i det nye fællesstatslige taxiudbud vil prisen vægte 60 procent, mens miljøprofilen vil vægte 40 procent, når der skal vælges leverandør på rammeaftalen.
Taxiselskaberne skal derfor konkurrere om, hvem der kan køre flest taxiture i el- og hybridbiler til de mest konkurrencedygtige priser. Det skal være en del af regeringens mål om, at hele den offentlige køretøjsflåde skal være emissionsfri i 2030.
Motivation for mere grøn kørsel
Den kommende aftale vil bestå af seks geografiske delaftaler, der er tilpasset de forskellige regionale konkurrencevilkår på tværs af landet. Samtidigt er rammeaftalen bygget op om en incitamentsstruktur, der i løbet af kontraktens løbetid på fire år, skal anspore taxiselskaberne til at køre flere ture med el- og hybridbiler. Det fungerer ved, at det enkelte taxiselskab et givent år kan tage lidt højere pris for taxiture, hvis andelen af emissionsfri ture er større, end hvad de oprindelige bød ind med. Omvendt kan taxiselskaberne skulle betale en bod, hvis taxiturene ikke er så grønne som lovet i aftalen.
Aftalen indebærer, at alle de statslige institutioner skal bruge aftalen til deres indkøb af taxikørsel, mens det er frivilligt for selvejeinstitutionerne. Med aftalen behøver de enkelte statslige institutioner ikke at udbyde taxikørsel hver for sig, hvilket minimerer transaktionsomkostningerne – for både taxiselskaberne og for staten.
Aftalen forventes at træde i kraft 1. januar 2021.
(Kilde: Dansk PersonTransport)