Af: kollektivtrafik
Et nyt projekt skal undersøge, hvordan nogle af de færger, der sejler på Limfjorden, kan ombygges til at sejle på brint, og derved omstilles til mere bæredygtig energiforsyning
I den forbindelse er Skive Kommune, Morsø Kommune og Thisted Kommune gået sammen med en række teknologileverandører i projektet "På Brint over Fjorden" for at udrede, hvordan Fursund færgen, Mjølner Fur, og Feggesund færgen, Feggesund, kan ombygges til at sejle på brint.
Der er på nuværende tidspunkt ikke nogen færger i verden, der sejler med brint som drivmiddel. Brint er dog en løsning, som er ved at gøre sit indtog i transportsektoren. Som drivmiddel fungerer det igennem brændselsceller og ind i en elektrisk motor. Der kommer derfor ingen former for drivhusgasudledninger eller andre emissioner og bliver deraf klassificeret som en nul-emissions teknologi, som lever op til internationale SECA-regler med mere. Om der er balance i det samlede CO2-regnskab afhænger af, hvordan brinten er produceret. Er den produceret med bæredygtig energi fra eksempelvis sol-celler eller vindmøller, er der en umiddelbar balance i regnskabet.
Projektet er et forprojekt, støttet af Den Danske Maritime Fond. Resultaterne skal fungere som beslutningsstøtteværktøj for de kommunale og private færgeselskaber, når der skal træffes afgørelse om ombygning af færgerne samt indføres brug af alternative drivmidler til fremdrift.