NYHEDER 27. JAN 2021 KL. 12:30

Fjernbus-operatør ser med optimisme på det nye år

Af: kollektivtrafik

Det forgangne år stillede Europas største fjernbusselskab FlixBus over for mange udfordringer og krævede mange forandringer som følge af indsatsen mod spredning af corona-virus. Lukkede grænser og lokale restriktioner bevirkede et fald i passagerantallet på op mod 50 procent


Forholdene fik moderselskabet FlixMobility til midlertidigt at indstille store dele af sin bus- og togtrafik. Også i Danmark blev antallet af udbudte ruter reduceret kraftigt. På trods af covid-19-pandemien lykkedes det dog for FlixBus Danmark at holde trafikken i gang hele året.
 
- At planlægge og gennemføre rutetrafik under en pandemi har været en udfordring. Under normale forhold kender vi gæsternes typiske rejsemønstre, men 2020 har været alt andet end normalt, siger Peter Ahlgren, der er administrerende direktør hos FlixBus Norden. 

- Sammen med vores buspartnere har vi reageret fleksibelt og været hurtige til at omlægge vores planer, hvilket har gjort det muligt for os at opretholde trafikken selv under disse svære forhold. Vi er utrolig taknemmelige for vores buspartneres store engagement på trods af, at pandemien har ramt dem hårdt, siger han videre.
 
Trods en stor nedgang i trafikken og ændringer i passagernes rejsemønstre ser FlixBus lyst på fremtiden.

- De fleste mennesker længes efter og har behov for at kunne rejse som før, og derfor håber vi snart at kunne tilbyde vores kunder det samme store rutenetværk og det samme høje serviceniveau som før pandemien. Vi vil også i fremtiden bevare vores position som et miljøvenligt og prisvenligt transportalternativ, fremfører Peter Ahlgren.
 
FlixBus ekspanderer i 2021
Det forgangene år har dog ikke kun være præget af udfordringer. I efteråret underskrev FlixBus kontrakt med Hector Rail. Dermed bliver de udskudte planer om at udvide forretningsområdet til også at omfatte togdrift i Sverige til virkelighed i 2021. Den nye service får navnet FlixTrain. Sverige bliver dermed FlixTrains' første ekspansion uden for hjemlandet Tyskland. Den første togrute kommer til at køre mellem Gøteborg og Stockholm. En officiel lanceringsdato er endnu ikke offentliggjort.



- Togtrafik er et vigtigt aspekt inden for klimavenlige rejser. Når vi på sigt vender tilbage til det nye normale efter pandemien, vil vi efter vores forventning se en stigning i antallet af togpendlere, da flybranchen næppe kommer på benene igen lige med det første. Her vil FlixTrain kunne tilbyde de rejsende et prisbilligt alternativ i forhold til konkurrenterne, siger Peter Ahlgren.
 
Global bæredygtighed
Trods et udfordrende år fastholder FlixMobility fortsat sine bæredygtighedsmål om at blive et fuldstændig klimaneutralt foretagende inden 2030. FlixMobility giver blandt andet sine passagerer mulighed for at klimakompensere deres rejse. På verdensplan valgte 6,5 procent af passagererne i 2020 frivilligt at kompensere for rejsens CO2-aftryk, hvilket svarer til over 7 ton CO2.

Selv under en igangværende pandemi er miljøet altså fortsat et vigtigt spørgsmål for FlixMobilitys kunder. Inden for togtrafikken er FlixMobility allerede CO2-neutrale, da alle FlixTrain-tog kører på 100 procent grøn strøm.

Siden 2018 har FlixBus desuden kørt et pilotprojekt om at blive verdens første eldrevne fjernbusselskab Pilotprojektet testes i øjeblikket i Frankrig, Tyskland og USA.



Fjernbustrafik