Af: kollektivtrafik
En ud af tre borgere i Danmark, der har skiftet over til elcykel som deres foretrukne transportmiddel til og fra arbejde, har erstattet bilen med elcyklen. Det viser en ny befolkningsundersøgelse. Undersøgelsen viser også, at halvdelen af dem, der har skiftet til elcykel, har stillet den almindelige cykel til side
- Elcyklen har et kæmpe potentiale som nyt transportmiddel mellem hjem og job. Især når den erstatter personbilen, for på den måde sparer vi en masse CO2-udledning og de danske elcyklister bidrager dermed positivt til kampen for CO2-reduktioner, siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.
- En anden fordel ved at flytte trafikken fra kørebanen over til cykelstierne er, at jo flere, der triller til arbejde på en elcykel, desto mindre trængsel er der i myldretiden på kørebanen - og det giver færre kampe om parkeringspladserne,siger han videre.
I befolkningsundersøgelse, som Userneeds har lavet for Ingeniørforeningen, IDA, hvor Userneeds spurgt de erhvervsaktive, som har en elcykel. Det er især mænd, der lader bilen stå til fordel for elcyklen, når de skal på arbejde. 44 procent svarer i undersøgelsen, at elcyklen har erstattet egen bil eller motorcykel.
- Eldrevne køretøjer er vejen til CO2-reduktioner i transportsektoren. Det er positivt, at danskerne har taget klimakampen til sig og helt ind i husholdningen og bruger elcykel som et alternativ til bilen. Det skal også afspejle sig på politisk niveau. Når vi laver store infrastrukturplaner i Danmark, er det vigtigt, at vi ikke bare tænker på elbiler, men også indtænker elcyklen og brede cykelstier, siger Thomas Damkjær Petersen.
Hos IDA peger man på, at der måske også ligger et lille eksporteventyr og venter. Når man ser udviklingen i salg af elcykler, viser tal fra Danmarks Statistik, at der i 2019 blev der solgt 3.347 egenproducerede elcykler i Danmark, hvilket svarer til en værdi af 58,4 millioner kroner. Udover et boost i salget er både importen og eksporten kraftigt stigende. I 2019 importerede Danmark knap 63.000 elcykler, hvilket er over 50 procent flere end i 2017. På eksportsiden er der med henholdsvis 4.253 elcykler i 2017 og 11.023 i 2019 tale om en stigning på 159 procent.