Af: kollektivtrafik
Snart ruller to nye elbiler ud i Flextrafikken på Fyn, og de er formentlig de første af mange. Forsøget skal afklare, om FynBus i et kommende udbud kan stille krav om, at en del af bilerne skal være klimaneutrale
Hos vognmændene SafeNCare i Odense og VTS i Middelfart er to nye Volkswagen-elbiler ved at blive gjort klar til at køre med passagerer. Fra mandag 1. marts bliver de sat ind i Flextrafikken. De skal ikke køre almindelige taxi-ture, men udelukkende Flextrafik-ture.
For FynBus handler forsøget om at få erfaringer med elbiler i Flextrafikken. Især om, hvordan det sikres, at turene kan koordineres med bilernes batterikapacitet og behov for opladning.
Erfaringerne vil indgå i vurderingen af, hvor stor en del af de køretøjer, der skal køre Flextrafik fra marts 2023, der skal være nul-emissionsbiler.
Målet er at nedbringe CO2-udledningen fra Flextrafikken.
- Vi har gang i en stor grøn omstilling af den kollektive trafik på Fyn, og Flextrafikken er selvfølgelig en vigtig del af de mange rejser som fynboerne foretager. Derfor glæder vi os meget til at få flere praktiske erfaringer med elbiler i Flextrafikken, så vi kan sætte mål for udbuddet i 2023, siger Carsten Hyldborg, der er direktør i FynBus.
FynBus udbyder Flextrafik i samarbejde med Sydtrafik og Midttrafik, som også indsætter hver 5 elbiler i forsøgsperioden, så der i alt kommer 12 elbiler på vejene.