NYHEDER 9. MAR 2021 KL. 16:03

Letbane-selskab har fået ny formand

Af: kollektivtrafik

I januar 2021 tiltrådte Mie Krog som ny bestyrelsesformand for Aarhus Letbane. Hun kommer med erfaring fra erhvervslivet, som hun nu kan bringe i spil i spidsen for Letbanens bestyrelse


I forbindelse med, at Mie Krog er blevet bestyrelsesformand, har Aarhus Letbane stillet hende en række spørgsmål, som hun har besvaret:

Hvorfor har du sagt ja til at indtræde som bestyrelsesformand?
- Først og fremmest, fordi jeg er blevet spurgt, og sådan et tilbud tager man alvorligt, når man får chancen. Jeg kunne straks se, hvor spændende en organisation Aarhus Letbane ville være at arbejde i, særligt krydsfeltet mellem den offentlige og private sektor tiltaler mig. Der er et bredt spænd af interessenter involveret i Letbanen, og Letbanen fylder naturligt meget i mange østjyders hverdag. Jeg vil gerne være med til at træffe gode beslutninger og sikre fremdrift i den spændende udvikling, Aarhus Letbane er i.
- Desuden bor jeg selv i Aarhus, og jeg ser også min nye rolle som en mulighed for at bidrage positivt til lokalsamfundet og hele Østjylland.

Hvad bliver dine vigtigste opgaver?
- Nu har jeg brugt de første to måneder på at få læst op på lektien og hilst på Letbanens interessenter, og der er allerede masser at kaste sig over. Min og bestyrelsens overordnede rolle er at sikre, at Letbanen er i positiv gænge, og at driften går godt. Vi er jo ikke direkte ansvarlige for passagerstrømmen, da det er Midttrafiks opgave, men vi skal sikre, at der er drift på skinnerne, at togene kører til tiden, og at passagerne kommer sikkert frem.

Hvilke kompetencer fra erhvervslivet kan du bringe i spil?
- Jeg er god til at få mange mennesker til at arbejde sammen om samme mål. Derudover har jeg en baggrund i marketing og salg, så jeg er vant til at skabe en god, troværdig og relevant kommunikation. De kompetencer vil jeg bringe i spil. Vi står med et fantastisk produkt, men det er tydeligt for enhver, at vi kom uheldigt fra start. Det hænger helt naturligt ved i både borgeres og journalisters opfattelse, så derfor har vi også behov for at arbejde med formidlingen, så Letbanens image følger med, i takt med at produktet løbende bliver bedre.

Hvad ser du som Letbanens væsentligste succeskriterier?
- Pålidelighed og rettidighed. At togene kører - og at de kører til tiden. Det er den offentlige transports fornemmeste opgave. Vi skal levere et kvalitetsprodukt, så kunderne får en god oplevelse. Og i takt med væksten i lokalområderne skal vi kunne køre oftere.

Hvad ser du som Letbanens største udfordringer?
- Letbanen har i sin levetid fået nogle drøje hug, men vi er på en læringsrejse, som også bliver testet af vejrmæssige udsving. Dog skal man huske, at der kun har været få dårlige dage i 2021, og i 2020 gennemførte vi over 98 procent af afgangene og 96 procent til tiden. Jeg synes, vi skal få perspektiveret debatten og huske, at Letbanen stort set er i normal drift året rundt. Vi skal naturligvis fortsat forbedre driften, men jeg håber, vi også kan tale om det, der fungerer og faktisk glæder mange mennesker i hverdagen.
- En anden udfordring knytter sig til at få hævet passagertallet oven på corona. Trafiktallene fra 2020 viser, at vi heldigvis kun har haft cirka 25 procents nedgang i Letbanen. Vi kommer til at gøre en aktiv indsats for at tydeliggøre, at det er trygt at rejse med Letbanen og motivere flere til at vælge den kollektive trafik igen når vi må det.

Hvad er dine visioner for Letbanen?
- På kort sigt handler det om at sikre letbanetogenes kvalitet, pålidelighed og rettidighed. Der er stadig projekter og tilpasninger i forbindelse med de eksisterende strækninger, som vi skal helt i mål med.
- På længere sigt handler det om at få flere til at se fordelene ved Letbanen - at det er nemt, billigt og bekvemt. Mange arbejder for eksempel i Aarhus centrum eller Skejby og kører dertil i bil. Men det er svært at finde en parkeringsplads, det tager lang tid at komme frem i myldretid, og det koster penge at parkere. Her ligger der en vigtig opgave i at få flere til at ændre adfærd og se det smarte ved at parkere bilen eller cyklen ved et letbanestop og rejse med Letbanen til og fra arbejde.

Ifølge dig, hvad er de bedste argumenter for flere letbaneetaper i Aarhus og Østjylland?
- Der ligger en meget vigtig opgave i at binde Østjylland sammen. Jeg har selv boet i Solbjerg, hvor der kun kørte to busser i timen, og mange husstande havde to-tre biler for at komme til arbejde og gymnasier. Det er grotesk, både økonomisk og i relation til klimaet.
- Etape 2 af Letbanen er en politisk proces, så vi er fuldstændig afhængige af, hvad der bliver besluttet. Når det er sagt. ser jeg tydeligt et potentiale i både den vestgående strækning til Brabrand samt etapen til Hinnerup for at fjerne trafik fra hovedindfaldsårerne til Aarhus. Primært fordi det tager lang tid at komme frem i biltrafikken, og der bliver kun endnu mere trængsel i midtbyen fremadrettet.


Om Mie Krog:



Navne