NYHEDER 29. APR 2021 KL. 12:05

Persontransportorganisation: Havneprojekt kan halvere sejltiden mellem Langeland og Lolland - og gavne fjernbustrafikken

Af: kollektivtrafik

Dansk PersonTransport, der organiserer taxi- og busvognmænd - eksempelvis vognmænd med fjernbusser - efterlyster en fremskudt havn ved Tårs på Lolland i S-Regeringens udspil til infrastruktur. Et sådan projekt kan halvere sejltiden mellem Spodsbjerg på Langeland og Tårs på Lolland fra 45 minutter til 22 minutter og dermed skabe øget dynamik i øst-vest-korridoren fra Lolland til det sydfynske område, hvor Rute 800 årligt betjener 12.000 passagerer


Rejsetiden fra Maribo til Svendborg vil via en fremskudt havn ved Tårs kunne reduceres til en time, og forbindelsen bliver mere interessant for pendlere og uddannelsessøgende. Dansk Persontransport peger på, at Femern-forbindelsen vil øge rutens potentiale, når den en gang åbner for trafik.

Færgeruten mellem Spodsbjerg og Tårs transporterer årligt omkring 200.000 personbiler og er dermed landets fjerde største færgerute. Derudover benytter 30.000 lastbiler ruten hvert år, mens passagertallet runder en halv million.

Overfarten mellem Spodsbjerg og Tårs er også en del af en kollektiv trafikforbindelse mellem Nykøbing Falster og Odense med Rute 800.

Fjernbusforbindelsen Rute 800 drives af busselskabet John’s Turistfart i Nykøbing Falster og indehaveren, John Jalkiewitz, bakker op om idéerne med en bedre forbindelse mellem hjemkommunen Guldborgsund, Lolland og de fynske naboer på Langeland, i Svendborg og i Odense.

- Vi har drevet fjernbusruten siden december 2010. Coronakrisen har været hård for os som for den øvrige kollektive trafik, men vi tror meget på, at der også i fremtiden er plads til en direkte og grøn, kollektiv trafikforbindelse mellem de to regioner. En styrket færgeoverfart vil være et stort skridt i den retning, siger John Jalkiewitz.

Hos Dansk PersonTransport er sektorchef Lasse Repsholt er meget interesseret i udviklingen på Lolland.

- Fjernbusserne er karakteriseret ved, at de kører til fjerne destinationer, men samtidig kommer nærmere deres rejsende. Det er Rute 800 et godt eksempel på. Med ruten har beboerne i 10 byer på Lolland en direkte forbindelse til Svendborg og Odense. Samtidig er 12 byer på Langeland og Fyn direkte forbundne til Maribo og Nykøbing Falster. Det er absolut en af styrkerne ved fjernbustrafikken, siger Lasse Repsholt.

Rute 800 betjener under normale omstændigheder - uden en global sundhedskrise og tilhørende nedlukning - omkring 12.000 passagerer om året. Dansk PersonTransport vurderer på baggrund af passagertal fra Trafikstyrelsen, at alene forbindelsen fra Nykøbing Falster til henholdsvis Svendborg og Odense rummer et potentiale for yderligere 6.000 rejsende ved en kortere rejsetid og øget frekvens.



Fjernbustrafik