Af: kollektivtrafik
I første halvår af i år solgte DSB billetter til 45,8 millioner rejser, hvilket var et fald på 22 procent i forhold til samme periode sidste år og 51 procent i forhold til 1. halvår 2019. Faldet tilskrives de omfattende rejserestriktioner og hjemmearbejde i forbindelse med indsatsen mod spredning af corona-virus
DSB peger i forbindelse med halvårsregnskabet på, at selskabet i lighed med de foregående perioder med corona-restriktioner efter aftale med regeringen har hastholdt køreplanen, selvom passagertallet har været halveret i forhold til tiden før corona-pandemien.
I DSB's resultat for første halvår 2021 indgår ekstra kontraktbetaling med 1.263 millioner kroner i forbindelse med COVID-19 og myndighedernes udmeldte restriktioner og anbefalinger
DSB’s passageromsætning var fortsat negativt påvirket af COVID-19 og myndighedernes udmeldte restriktioner og anbefalinger. Passageromsætning kom op på 1.384 millioner kroner, hvilket var et fald på 14 procent i forhold til samme periode sidste år og 46 procent i forhold til første halvår 2019.
DSB fremvæver, at der i årets andet kvartal har været en positiv udvikling i passagertallet, som i forhold til årets første kvartal er steget med 63 procent.
Resultatet for første halvår udgjorde et overskud på 517 millioner kroner, hvilket skyldes, at DSB har indgået en tillægskontrakt med Transportministeriet, så kontraktbetalingen for 2021 med forbehold for bevillingsmæssig godkendelse kan opjusteres med periodens tab af passageromsætning i forhold til 2019. For årets andet kvartal isoleret udgjorde resultat før skat 261 millioner kroner.