Af: Redaktionen
Der findes ca. 50 jernbanevalidatorer i Danmark, men igangværende baneprojekter kræver 65 af denne type specialister. Årsagen til manglen skal findes i udliciteringen af Banedanmarks rådgivningsafdeling tilbage i 2001.
Fortidens synder er der mange af i jernbanesektoren, netop nu afsløres endnu et aktuelt problem, som skyldes fejlagtige eller mangelfulde beslutninger i fortiden.
Da Banedanmarks rådgivningsafdeling blive udliciteret i 2001, tænkte ingen tilsyneladende på at tage hånd om uddannelse af et tilstrækkeligt antal jernbanevalidatorer – tekniske specialister, som bedst kan sammenlignes med revisorer. Uden det blå stempel fra en validator på kritiske punkter i et jernbaneprojekt, går det hele i stå.
Manglen på validatorer forsinker blandt andet Sydbaneprojektet, signalprogrammet og elektrificeringsprogrammet.
Banedanmark fik i november kritik fra Statsrevisorerne for at have forsømt uddannelse af validatorer.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) erkender over for Jyllands-Posten, at kritikken fra Statsrevisorerne er berettiget.
Kilde: Jyllands-Posten