NYHEDER 9. MAR 2022 KL. 11:48

Ny transportminister var helt elektrisk

Af: kollektivtrafik

Ny transportminister var helt elektrisk

Transportminister Trine Bramsen (S) har været en tur forbi Odense for at høre mere om el-busser. Og hun stortrives med sit nye job som transportminister




Tidligere forsvarsminister Trine Bramsen skiftede i begyndelsen af februar Forsvarsministeriet ud med Transportministeriet. Og hun har fået en flyvende start på jobbet.

Tidligere på ugen besøgte hun eksempelvis Keolis i Odense for at høre mere om el-busser i Odense, og hvor langt man er nået med at skifte vognparken hos FynBus ud med miljørigtige el-busser. Keolis er en fransk koncern, der har specialiseret sig i busser og tog og er en af de førende leverandører af kollektiv trafik i Danmark - og resten af verden. 

I Odense står firmaet også for etableringen af den nye letbane, der efter en del forsinkelser gerne skulle blive sat på skinner i år - i et samspil med el-busserne, hvor der nu er 20 ude og køre i Odense.

De nye busser er 12 meter lange og har plads til 66 passagerer - heraf 33 siddepladser - og er udstyret med elektriske handicapramper. Men der er også udfordringer, når det gælder el-busser. For eksempel begrænses rækkeviden af batterierne alt efter vejrliget, og det kan give vinter-udfordringer, når temperaturen når frysepunktet, fremgik det af mødet hos Keolis. 



- Jeg stortrives som ny transportminister. Det er uhyre interessant at få indsigt i, hvilke udfordringer, der er i forbindelse med overgangen til el-busser, sagde en veloplagt Trine Bramsen ved mødet hos Keolis.

Hun hæftede sig især ved, at busbranchen er præget af innovative løsninger på området for persontransport, og at busbranchen er meget omstillingsparat, når det gælder bæredygtig transport.
Med på mødet var også det tidligere folketingsmedlem og minister for Venstre, Karsten Lauritzen, der for nylig blev ny branchedirektør for DI Transport.

- Jeg sætter stor pris på, at busbranchen er så innovativ og helt fremme i skoene, når det gælder persontransport, sagde Karsten Lauritzen.

El-busser er fremtiden
Det er hensigten, at el-busser på sigt skal erstatte de ældre diesel-busser i Odense. El-busser giver store fordele med hensyn til både klima og miljø. De udleder hverken CO2 eller kvælstof under kørsel, men kører på den strøm, der er til rådighed på el-nettet. I takt med, at andelen af vedvarende energi i el-nettet optimeres, bliver busserne mere og mere klimavenlige. Desuden støjer el-busser markant mindre end diesel-busser - og det gør rejsen betydeligt mere behagelig for buspassagerne og også i passagerne i bussen - og i gadebilledet.



Kinesiske busser
En af verdens største busproducenter, kinesiske Yutong, har produceret de miljøvenlige busser, som nu servicerer buskunderne i Odense. Busserne har et batteri, der yder 422 kWh, og Keolis forventer, at busserne kan køre mellem 315-475 kilometer på en opladning. Batterierne oplades på Kelios´s garageanlæg i Odense, og der skal derfor ikke opføres nye ladestationer i selve bybilledet.


Tekst til billedet øverst:
Med ved besøget hos Keolis var foruden Trine Bramsen også direktøren for FynBus, Carsten Hyldborg Jensen (t.v.), og Karsten Lauritzen, der for nylig skiftede fra Folketinget til et job som direktør for DI Transport.



Energi og miljø