NYHEDER 21. MAR 2022 KL. 10:30

Internationalt energiagentur har 10 forslag til mindre brændstof

Af: kollektivtrafik

Internationalt energiagentur har 10 forslag til mindre brændstof
Kører man med en billigere offentlig transport i stedet for privatbilen, sænkes det daglige, globale olieforbrug med 330.00 tønder, vurderer IEA.

Bilfri søndage og "Ungarn-kørsel" - Nye forslag skal sænke bilisternes brændstofforbrug for at imødekomme den aktuelle begrænsning i råolieforsyningen og de mærkbar høje brændstofpriser. - Det er vigtigt, at forbrugerne begynder et sted og selv bliver en del af løsningen, hvis de stigende oliepriser skal holdes nede. Mindre bilkørsel er samtidig godt for klimaet, siger John Gantzhorn, der er teknisk konsulent hos Applus Bilsyn, som i de seneste uger er kommet med forslag til, hvordan bilister selv kan reducere deres benzin- eller dieselforbrug


Krigen i Ukraine betyder boykot af russisk olie, der normalt tegner sig for 10 millioner tønder om dagen - eller 10 procent af det globale forbrug. Samtidig ligger Irans oliekilder brak på grund af en manglende atomaftale med USA, og OPEC-landene holder igen med olieproduktionen. Sammen med en akut og stigende efterspørgsel efter olie hos industrien verden over driver det de globale brændstofpriser op.

Udsigten til en snarlig løsning hænger ikke på træerne, og spørgsmålet er, hvad forbrugerne selv kan gøre for at dæmpe brændstofforbruget og dermed imødegå de stigende priser.

Det Internationale Energiagentur (IEA) kom i sidste uge med 10 forslag til at reducere olieforbruget verden over - eksempelvis bilfri søndage, som det var praksis for knap 50 år siden i 1973, da de olieproducerende lande skruede op for priserne på råolie - og dermed udløste den situsion, som den gang og sidenhen er blevet benævnt som oliekrisen i 70'erne.

Ifølge IEA kan hele initiativet ideelt set nedbringe efterspørgslen på olie med i alt 3 millioner tønder hver dag, hvis alle de højest industrialiserede lande indfører planen.

- Hver dag produceres der 100 millioner tønder olie verden over, og man kan sige, at en besparelse på 3 millioner tønder ikke er meget i det samlede regnestykke. Ikke desto mindre er det vigtigt, at forbrugerne begynder et sted og selv bliver en del af løsningen, hvis de stigende oliepriser skal holdes nede. Mindre bilkørsel er samtidig godt for klimaet, siger John Gantzhorn, der er teknisk konsulent hos Applus Bilsyn, som i de seneste uger er kommet med forslag til, hvordan bilister selv kan reducere deres benzin- eller dieselforbrug. 

Udover at gøre offentlig transport billigere foreslår IEA også, at man eksempelvis øger samkørslen, sænker hastigheden på motorvejene med 10 kilometer i timen, og at man opfordrer til at arbejde hjemme tre dage om ugen. Sidstnævnte fjerner med et hug 500.000 tønder olieforbrug om dagen.


Forslag: Kør som i Ungarn - 25 procent mindre end i Danmark

Et andet forslag, som for nylig så dagens lys, stammer fra energieksperten fra World Economic Forum, Maciej Kolaczkowski. Ifølge Maciej Kolaczkowski ville EU fjerne behovet for at importere olie fra Rusland, hvis alle EU’s borgere justerede deres forbrug af bilkørsel til det gennemsnitlige niveau i Ungarn.

En opgørelse fra de to samarbejdende databaser, Odyssee og Mure, der igen arbejder sammen med EU, viser, at ungarernes bilkørsel ligger 25 procent under danskernes. Ifølge Odyssee-Mure kørte  bilister i Danmark i 2019 i gennemsnit 13.157 kilometer, mens ungarske bilister tilbagelagde 9.925 kilometer. En væsentlig forklaring på Ungarns mindre bilkørsel er, at ungarerne kører længere via offentlig transport, viser tallene.


Kan gå ud over familien
- At køre en fjerdedel mindre er et voldsomt initiativ, der især vil ramme hårdt i familier, hvor bilen er en vigtig forudsætning for at få hverdagen til at fungere. Især i Jylland, hvor bilister kører længere på grund af de større afstande mellem bolig, skole, arbejde og fritidsaktiviteter sammenlignet med hovedstaden og de større byer, siger John Gantzhorn og fortsætter:

- Vi opfordrer bilejere til at tænke over, hvordan de hver især kan køre med omtanke og den vej rundt reducere deres brændstofforbrug. Hvis vi alle gør en indsats, vil det reducere risikoen for yderligere prisstigninger.

Cykle, gå - eller lad bilen stå

Applus Bilsyn vurderer, at bilister kan reducere deres brændstofforbrug ved at få pumpet dækkene optimalt, fjerne tagbøjler og tagbagagebærer som er en benzin- og dieselsynder på motorvejen, få bilen miljøtestet, skippe varme i bilen og undgå hurtige accelerationer. Konverter på sigt til en el- eller hybridbil. Alternativt kan man cykle og gå - eller lade bilen stå.


Interesserede kan læse mere om de 10 forslag på IEA's webside - klik her:


Interesserede kan læse mere om brugen af biler i de forskellige EU-lande her:



Energi og miljø