NYHEDER 27. OKT 2022 KL. 10:29

Letbanemand fra København: Man kan godt få lidt våde øjne, når man ser det her anlæg…

Af: Niels Bak Henriksen

Man kan godt få lidt våde øjne, når man ser det her anlæg…

Det var ikke uden stolthed, at finnerne inviterede deltagerne på den nordiske Light Rail Day indenfor på vedligeholdelsescenteret til Helsinkis nye letbane. Blandt gæsterne var også en gruppe fra Metro Service, som skal stå for driften af Hovedstadens Letbane, og der blev bidt mærke i flere ting


De tre letbanetog fylder ikke meget i remisehallen - to spritnye og et af Helsinki sporvejes eksisterende. Der er højt til loftet og plads til store armbevægelser, både her og i vedligeholdelsescentret inde ved siden af.

Riku Helame er service director i Skoda Transtech, som både har bygget letbanetogene og har vundet kontrakten for vedligeholdet de første syv år.

- Det her værksted giver os en moderne platform for vedligehold af letbanetog, siger han.

Og det giver forbedringer både i effektiviteten og i arbejdsmiljøet, at der er arbejdsgange i togenes taghøjde med udtag til vand, olie, støvsugning med videre, så der ikke skal bæres rundt på hverken olie, sand eller spildolie.

- Vi blev inddraget i det funktionelle design, fortæller han.

Blandt andet fik de installeret hævede gange, også i hallen, hvor det lettere vedligehold og rengøringen foregår, så man kan komme til taget, og i værkstedshallen kan gulvpladerne langs sporene klappes op ned til smøregraven, så der er mere plads at arbejde på.

- Selv stikkontakterne var vi med til at definere, hvor skulle sidde, fortæller han.

Højden er en af de afgørende forskelle i forhold til de sporvejenes gamle værksteder inde i centrum, hvoraf det nyeste er fra 1950’erne, fortæller projektdirektør i Helsinkis regionale trafikselskab Artturi Lähdetie.

- Du har brug for de her hævede arbejdspladser på grund af togenes lave gulve, siger han og peger op på de hævede gange.
Moderne lavtgulvsvogne har teknikken liggende i taget i modsætning til før i tiden, hvor den lå under gulvet, og det giver store udfordringer og ofte uhensigtsmæssige arbejdsgange i de gamle værksteder.

- Den anden forskel er, at vi har kunnet bygge til et moderne management-system. For hvert tog, som kommer ind, er det allerede beregnet, hvor det skal hen og hvilken slags vedligehold, det skal have, siger han.

Vedligeholdelsescentret skal tage sig af togene fra Helsinkis nye Jokeri-linie, som er under bygning. I sit koncept ligner projektet Hovedstadens Letbane eller Stockholms Tvärbanan en hel del. Alle tre er ringlinier i forstæderne, hvor vejene er brede nok til at give plads til, at letbanen kan køre i eget traché. Undervejs krydser de flere radiallinjer og styrker dermed en række knudepunkter ved stationerne.

Forskellen er blandt andet, at Helsinki også har et traditionelt sporvognsnet, hvor København nedlagde sit in 1960'erne og -70'erne. Og så er Jokerilinjen blot det første af fire nye letbanelinjer, som blandt andet skal binde det gamle og det nye net sammen, ligesom en del af de gamle - og langsomme - linier i centrum bliver opgraderet, der hvor det er muligt.

Banelinien, som er 25 kilometer lang og kommer til at koste 390 millioner euro, er sat til at åbne i begyndelsen af 2024 og ser ud til at holde både budget og tidsplan. Og så er der købt 29 tog ind af typen Smart Arctic for godt 100 millioner euro.

Togene er en videreudvikling af det tog, som finske Transtech udviklede til Helsinkis eksisterende sporveje i 2013. Det har en række egenskaber tilpasset både det barske klima og de snævre kurver og stigninger på de gamle strækninger, som havde givet problemer, da den første generation af lavtgulvstog blev indsat. Fabrikken er siden blevet overtaget af tjekkiske Skoda, og firmaet har også vundet kontrakten på vedligeholdet de første syv år, ligesom det var hovedsponsor for årets Light Rail Day.

Så deltagerne bliver iklædt gule sikkerhedsveste med Skoda-logo under rundturen i vedligeholdelsescentret. Det gælder blandt andet en gruppe fra Metro Service, som skal stå for driften af Hovedstadens Letbane. De bemærker blandt andet, at der er så god plads mellem sporene i remisen, at man i en snæver vending kan få en servicevogn ind mellem togene.

I det kommende vedligeholdelsescenter i København kommer togene til at stå anderledes tæt, men det er der også en grund til, siger Thomas Gram Rasmussen, der er senior project manager ved Metro Service, og som også har været med til at få Odense Letbane på skinner.

- Det har meget at gøre med lokationen. Området her er over dobbelt så stort til den samme mængde tog, siger han.

- Det har været det muliges kunst, og vi er kommet godt ud af det. Men derfor kan man godt få lidt våde øjne, når man ser det her anlæg.

Og så ærgrer han sig lidt over, at det først er nu, man får kigget mod Finland.

- Man har haft mere tendens til at kigge mere sydpå end nordpå. Mine lærepenge fra turen var, at det er lidt ærgerligt, at man ikke har prøvet at kigge nordpå, siger han, og peger på, at de nordiske lande på mange måder ligner hinanden både i klima og vilkår og i deres tilgang til tingene.

Når det gælder togene nævner han blandt andet, at tagene er lukkede, så det bedre beskytter de tekniske installationer, og så har de særligt en enkelt specialitet, han har hæftet sig ved.

- At de har to pantografer på, for det er i hvert fald den helt stensikre måde at løse problemet med rimfrost, siger han.

Prøvekørsler på den første del af strækningen begynder i næste uge, men foreløbig kører de nye finske letbanetog ikke længere end på testsporet rundt om de store grå haller. Så det er den tur, som gæsterne får som afslutning på besøget. Med en kapacitet på 214 passagerer kan hele konferencen rummes i et enkelt femvognstog.

Artturi Lähdetie vurderer, at den moderne indretning af vedligeholdelsescentret kommer til at spare mellem 20 og 25 procent i arbejdstid, men det er svært at sige det helt præcist, også fordi togenes design også letter arbejdet. Paneler og sidevinduer tager ikke mere end 20 minutter at skifte, og der kan monteres nye hjul og aksler på 45 minutter.

Og han er ikke bange for at tage munden fuld.

- Det har været et virkeligt succesfuldt projekt indtil nu, selv om det ikke er begyndt at køre endnu, siger han.



Letbaner/Metro