Af: Mikael Hansen
Mangel på lokomotivførere og togførere er som regel kortvarige og forårsaget af strukturelle forandringer såsom teknologiske forandringer eller overdragelse af togkørsel fra én operatør til en anden.
Der er i dag et konstruktivt samarbejde mellem alle togoperatører og de to offentlige uddannelsescentre, som står for lokomotivfører-uddannelsen. Den nuværende ordning udspringer af en stor krise i 2001-03 i forbindelse med Arrivas overtagelse af togkørslen i Midt- og Vestjylland. Der var i en periode en massiv mangel på lokomotivførere. Løsningen var at gøre lokomotivføreruddannelsen til en offentlig uddannelse og at øge kapaciteten.
Informationsportalen har spurgt Arriva, Nordjyske Jernbaner og Lokaltog om personalesituationen i deres togdrift. Alle tre deriver udelukkende énmandsbetjente tog, så fokus er udelukkende på lokomotivførere.
Personalesituationen i DSB beskrives i en særskilt artikel.
Arriva
Hos Arriva opleves der hverken generel mangel på lokomotivførere eller faldende interesse for lokomotivføreruddannelsen.
Arriva og den øvrige jernbanebranche uddanner løbende nye elever efter behov for at holde antallet af lokomotivførere nogenlunde stabilt. Arriva har uddannet 12 lokomotivførere i 2022, og 20 nye kommer til i 2023. Arriva har aldrig problemer med at finde dygtige aspiranter til uddannelsen, og ansøgerne spænder bredt i forhold til tidligere erfaring.
Behovet for nye lokomotivførere kommer hovedsageligt fra naturlig afgang – pensionering eller jobskifte til andre jernbaneoperatører.
Nordjyske Jernbaner
For et år siden opstod der en mangel på lokomotivførere hos Nordjyske Jernbaner. Manglen var så alvorlig, at Nordjyske Jernbaner måtte udskyde trafikeringen af den nye banestrækning til Aalborg Lufthavn. Nu her sidst i 2022 råder Nordjyske Jernbaner igen over et tilstrækkeligt antal lokomotivførere, og kørslen til Aalborg Lufthavn starter i december 2022.
Martin Sort Mikkelsen, direktør i Nordjyske Jernbaner, forklarer baggrunden for den kritiske personalesituation for et år siden.
- Vi havde en gruppe lokomotivførere, som valgte at skifte til Arriva i efteråret 2021 i forbindelse med Arrivas overtagelse af togkørsel i Midt-og Vestjylland. Det havde den konsekvens, at vi ikke havde mulighed for at starte lufthavnskørslen som planlagt.
Nordjyske Jernbaner har siden uddannet flere lokomotivførere og har nu den nødvendige kapacitet.
- Vi leverer som oftest fem elever til hvert elevhold på lokomotivføreruddannelsen i Tønder, siger Martin Sort Mikkelsen, og fortsætter:
- På det elevhold, der skal starte i februar 2023, har vi dog valgt ikke at tilmelde elever. Det forventer vi til gengæld at gøre til efterårsholdet 2023.
Han er optimistisk i forhold til den fremtidige rekruttering af lokomotivførere, som dog er et konstant opmærksomhedspunkt for togselskabet.
Lokaltog
Informationsportalen kollektivtrafik.dk har stillet to spørgsmål til Lokaltog og har fået disse skriftlige svar:
Er der fortsat mangel på lokomotivførere i Lokaltog?
Mie Rajcic, driftsdirektør i Lokaltog:
-Det er der desværre. Ligesom i resten af samfundet har Lokaltog oplevet en øget personaleomsætning gennem det sidste par år. I 2020 sagde vi således farvel til otte lokomotivførere. Det tal var steget til 16 i 2021, og når 2022 går på hæld, forventer vi, at vi har sagt farvel til 25-28 lokomotivførere i indeværende år. Samtidig har vi i 2022 ansat 26 uddannede lokoførere. 22 af dem kører tog mens fire for tiden er på suppleringsuddannelse, inden de kan køre selvstændigt på vores strækninger. Derudover har Lokaltog A/S i år ansat 17 aspiranter, som er ved at gennemføre den offentlige lokomotivføreruddannelse, hvoraf de 12 er klar til at køre selvstændigt i starten af 2023. Alt i alt betyder det, at Lokaltog i øjeblikket har godt 205 lokomotivførere ansat, og ideelt set skal vi op på 220 køreklare lokomotivførere for at have en tilfredsstillende robusthed i forhold til ferieafvikling og sygdom.
Hvordan håndteres rekruttering af lokomotivførere i Lokaltog?
Mie Rajcic:
-Det gør vi først og fremmest ved at være den banevirksomhed i Danmark, der selv uddanner flest lokomotivførere årligt, og sådan har det set ud i de seneste år, selvom Lokaltog er en landets mindre operatører. De næste to år ansætter vi som minimum 36 aspiranter, som efter 10 måneder på skolebænken er køreklare lokomotivførere. I 2023 og 2024 forventer vi desuden at ansætte 24 uddannede lokomotivførere, som skal bruge cirka tre måneder på efteruddannelse, før de er klar til at sætte sig alene i styrehuset. Derudover har Lokaltog løbende fokus på fastholdelse, og her spiller samarbejdet med de tillidsvalgte en meget vigtig rolle i at udvikle Lokaltog som en attraktiv arbejdsplads.