NYHEDER 28. MAR 2023 KL. 21:00

Metroselskabet: 2022 var et tilfredsstillende år

Af: kollektivtrafik

I 2022 var nedgange, opgange, perroner og døre i metroen i Hovedstaden igen åbne som før coronat-iden. Metroselskabet, der står for hovedstandes metro, kan konstatere, at der i 2022 var flere rejsende end forventet og at de medvirkede til, at Metroselskabet kunne levere et resultat på 41 millioner kroner. Selskabet forventer en kraftig vækst i både passagerantal og omsætning i 2023


Metroselskabet fremhæver, at det er tilfredsstillende, at årets resultat viser, at flere passagerer end forventet rejste med Metroen i 2022, hvilket også resulterede i, at årets økonomiske resultat blev bedre end forventet. Før af- og nedskrivninger blev resultatet på de ovennævnte på 41 millioner kroner., hvilket var 220 millioner kroner bedre end forventet i budgettet for 2022.

- Efter at vi som følge af COVID-19 har skubbet forventningerne til indfasningen af Cityringen og deraf har justeret vores passagertal, er det meget tilfredsstillende igen at se vækst i antallet af passagerer i Metroen. Det vidner om, at vi løfter opgaven ansvarligt og leverer den vigtige og bæredygtige transport til hovedstadens borgere, vi er sat i verden for. Når det er sagt, så ligger der en stor opgave foran os. I 2023 bliver det således en af Metroselskabets vigtigste opgaver at få flere passagerer til at vælge Metroen trods den øgede brug af hjemmearbejde i samfundet. Vi har et ambitiøst mål om 130 millioner passagerer i 2023, hvilket er en stigning på ca. 22 millioner i forhold til sidste år, siger Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen.

2022 blev også året, hvor flest mennesker rejste med Metroen på én dag. Det skete i forbindelse med Tour de France fredag 1. juli, hvor 569.000 passagerer benyttede Metroen. I begyndelsen af året rundede Metroen én milliard rejsende siden åbningen, i september var der idéfasehøring om den nye metrolinje M5, og i oktober var det 20 år siden, at det første metrotog kørte mellem Nørreport og Amager.

På trods af problemer med globale forsyningskæder havde selskabet i 2022 god fremdrift i anlægget af den sydlige forlængelse af metrolinjen M4. I tæt samarbejde med leverandørerne arbejdes der målrettet på, at linien som planlagt kan åbne i 2024.

- En af vores vigtigste opgaver er at sikre, at Metroen også i fremtiden møder kundernes behov. Derfor har vi taget hul på de første projekter, som skal forny og forbedre de eksisterende metrotog. Samtidig har vi blikket fast rettet mod fremtiden, hvor Metroselskabet fortsat skal være det mest eftertragtede bæredygtige mobilitetstilbud i hovedstaden. Derfor har vi blandt andet vedtaget en ny forretningsstrategi, hvor ambitionen er at levere størst mulig samfundsværdi med det mindst mulige klimaaftryk. Det kræver mange og svære valg, men vi er sikre på, at det er den rigtige vej frem, siger Jørn Neergaard.

I 2022 kørte Metroen med en driftsstabilitet på over 99,4 procent for alle linjer, mens passagererne kvitterede med en høj kundetilfredshed.

Fakta om Metroselskabets 2022-resultat:



Letbaner/Metro