Af: Redaktionen
Søndag den 28. maj var det ét år siden, Odense Letbane åbnede for passagerkørsel. Intenst og udfordrende er vurderingen af den første driftsår for Odense Letbane.
Ud fra et forsigtigt skøn har cirka 6 millioner passagerer kørt med letbanen i løbet af det første driftsår. Tallet inkluderer de cirka 300.000, der prøvede letbanen i løbet af de første ni åbningsdage i maj-juni 2022, hvor det var gratis at køre med. Samtidig er det med forbehold for, at påstigertallet for maj 2023 endnu ikke er kendt.
- 6 millioner er mange mennesker, og det flugter med det billede, vi har set over de seneste måneder med rundt regnet en halv million månedlige påstigere. Vi har masser af tætpakkede tog dagen igennem, og det er tydeligt, at letbanen har skubbet til transportvanerne i Odense.Vi er nået ud til grupper, som tidligere enten slet ikke eller kun i mindre grad benyttede kollektiv trafik. Det er alt sammen resultater, vi kun kan være tilfredse med efter første års drift, siger Dan Ravn, administrerende direktør i Odense Letbane.
- Men det hører også med, at vores passagermål sigter højere end det nuværende niveau. Det er blandt andet derfor, at Odense Letbane og FynBus om kort tid lancerer en ny billetløsning, som gør det nemt og hurtigt – og tilmed billigt – for alle at indløse billet til letbanen og busserne i Odense. Også selv om du ikke har rejsekort eller i øvrigt er hjemmevant i den kollektive trafik.
Spændende år med udfordringer
Dan Ravn betegner letbanens første driftsår som både ”utroligt spændende”, men også ”intenst og udfordrende.”
- På positivsiden tæller først og fremmest, at vi især det seneste halve år har opnået en virkelig stabil drift, hvor op mod 99 procent af alle afgange kører som planlagt. Det er vi meget tilfredse med – selv om vi også er bevidste om, at enhver driftsforstyrrelse, uanset årsag, kan være stærkt generende for den enkelte passager.
- Stabil drift, som kunderne kan have tillid til, er uden tvivl letbanens allervigtigste målepunkt. Og derfor et punkt, som har fyldt meget hos os i det første driftsår – og stadig vil gøre det fremad.
Passagerinformation
- Når vi taler drift, har vi desværre stadig en del tekniske udfordringer med vores passagerinformation via skærme og højtalere og Rejseplanen. Det er et problem, som især berører passagererne ved driftsforstyrrelser, og det er et område, hvor vi sammen med Keolis skal forbedre vores service, når vi nu går ind i år to, fastslår Dan Ravn.
Støjgener
Gener over støj og vibrationer fra letbanen er et andet tema, der har præget dagsordenen i letbanens første driftsår og i testperioden forinden.
- Kortlægningen af støj og vibrationer er en ekstremt kompleks udfordring. Vi har indsamlet utrolig meget viden og erfaring over de seneste mange måneder, og vi er overbeviste om, at vi hele tiden kommer tættere på løsninger, som kan være med til at reducere støjgenerne – både vibrationer og kurveskrig.
- Men det tager tid at komme i mål med løsninger, der er skræddersyet til de specifikke forhold i Odense. Vi arbejder hele tiden med en lang række tiltag, og vi henter erfaringer og ekspertise fra andre steder i Europa. Men løsninger, der fungerer andre steder, kan ikke nødvendigvis overføres direkte til Odense. Vi skal finde vores egen vej til at reducere støjgenerne – og dét arbejde fortsætter med uformindsket fokus, forsikrer Dan Ravn.