Aftale mellem Movia og Siemens skal sikre el-busser i stor skala
Af: kollektivtrafik
Trafikselskabet Movia har valgt tyske Siemens som den leverandør, der fremover skal levere ladestandere til el-busser. Movia peger på, at aftalen med Siemens giver busoperatørerne sikkerhed for, at infrastrukturen for el-busser er på plads. Dermed gør Movia det mere attraktivt for operatørerne at byde med el-busser i Movia’s kommende udbud
Aftalen mellem Movia og Siemens, der er indgået efter en udbudsrunde, baner vejen for større udbredelse af el-busser på Sjælland og øerne. Siemens skal i de næste tre år skal stå for etablering af ladestandere og den nødvendige ladeinfrastruktur. Dermed er en meget vigtig sten ryddet af vejen for el i stor skala i Movias mange busser på hele Sjælland.
Med aftalen har de Sjællandske kommuner og regioner fået bedre mulighed for at vælge el-busser til gavn for miljøet og den grønne omstilling, når busdriften udbydes. Aftalen bidrager samtidig til, at det fælles kommunale og regionale mål om fossilfri busdrift i 2030 kan nås.
Aftalen sikrer også, at Movia kan tilbyde et ensartet ladekoncept og den mest konkurrencedygtige leverandør til etablering af ladestandere til fremtidens el-busser. Movia er blandt de første i Europa til at lave en rammeaftale, som omhandler opstillingen af ladeinfrastruktur i byrummet.
Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune har på forhånd tilsluttet sig den nye aftale. Og første buslinje, der etableres ved hjælp af den nye rammeaftale, forventes at blive linje 18, samt linje 2A, som på baggrund af et nyt udbud kommer i drift som 18 meter led-el-bus i slutningen af 2019. Movia fremhæver, at Ballerup Kommune og Egedal Kommune også har vist interesse for aftalen.
Movias bestyrelsesformand Kirsten Jensen er meget tilfreds med, at Movia har etableret en aftale, der gør det lettere for kommunerne at nå det fælles klima- og miljømål.
- Movia arbejder for at levere klimavenlig mobilitet til gavn for byer, virksomheder og borgere. Med aftalen med Siemens har vi banet vejen for el-busser på hele Sjælland. Det øger tempoet i den grønne omstilling af busserne, som vi har arbejdet hårdt for i flere år. Det er virkelig meget glædeligt, siger Kirsten Jensen.
Siemens ser også frem til at hjælpe kommuner og regioner til en smidig og effektiv grøn omstilling.
- Vi leverer en klimavenlig pakkeløsning, der med standardiserede el-ladestandere giver alle aktører sikkerhed for, at ladeinfrastrukturen er i orden, så el-busserne bliver stabile og konkurrencedygtige i drift, siger Steen Nørby Nielsen, der er direktør i Siemens Mobility.
Rammeaftalen løber i tre år med mulig forlængelse i fem gange ét år.
Fakta
Siemens er blevet tildelt kontrakten efter udbud. Movia modtog tre tilbud med en gennemgående høj kvalitet. Siemens har afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud
Siemens står for levering og opsætning af ladestationerne, vedligeholdelse og levering af elektricitet i hele kontraktperioden. Siemens leverer også al service gennem sin serviceorganisation, som i dag er ansvarlig for servicen hos blandt andet jernbaneinfrastrukturen hos Banedanmark, lokomotiver for DB Cargo, Storebæltsbroen, bagagehåndteringen i Københavns Lufthavn med flere
Med rammeaftalen opnår Siemens eksklusivitet for etablering og drift af ladestationer i byrummet og leverance af el gennem kontraktperioden til brug for kollektiv rutekørsel foranstaltet af Movia
Rammeaftalens størrelse forventes at udgøre ca. 100 millioner kroner samlet set
Rammeaftalen løber i tre år med mulighed for forlængelse i fem gange et år. De enkelte ”opstillingsaftaler” der iværksættes i løbet af rammeaftalen løber separat i op til 12 år og følger busoperatørens specifikke kontrakt
Movia er blandt de første i Europa til at lave en rammeaftale som omhandler opstillingen af infrastruktur i byrummet
Rammeaftalen anvendes fra Movias udbud A17, hvor der stilles krav om nulemission på linje 2A, linje 18 og linjerne 147, 156 og 157. A17 har driftsstart i december 2019