NYHEDER 11. AUG 2023 KL. 15:00

Hovedstadens ældste Metro-tog skal moderniseres

Af: kollektivtrafik

Fredag blev det første af 34 tog, der kører på Hovedstadens metrolinier M1/M2 sendt til modernisering i Holland. De ældste tog på den københavnske metro har sammenlagt kørt over 95.000.000 kilometer


Metroselskabets har indgået en kontrakt med den franskbaserede Alstom-koncern om, at Alstom skal stå for moderniseringen af de 34 metro-tog, hvilket vi ske på Alstom's værksted i Rotterdam.

Og efter længere tids detailplanlægning blev det første tog sendt af sted med en sværtransport, som skal fragte metrotoget ad lendevejene Alstoms værksted.

Gevinst for passagerer og miljøet
Alstom skal i løbet af de kommende tre år renovere togene og dermed sikre driftsstabiliteten, forbedre kundeoplevelsen og gøre det nemmere at vedligeholde samt fastholde togenes sikkerhedsniveau.

Metroselskabet oplyser, at passagerne ikke vil opleve forringelser i servicen, da selskabet øger antallet af tog i drift.

Desuden giver moderniseringen et mindre klimaaftryk, end det fortsatte almindelige vedligehold af de ældre tog ville, ligesom moderniseringen vil forlænge togenes levetid, hvilket udskyder behovet for indkøb af nye tog.

 
- Vores ambition er fortsat at levere den bedste service til vores kunder samtidig med, at vi sætter det mindst mulige klimaaftryk, siger Rebekka Nymark, der er direktør i Metroselskabet.

Plads til flere i moderniserede tog
Metroselskabet har sat gang i flere projekter for at øge kapaciteten, driftsstabilitet, frekvensen af afgange og i det hele taget gøre Metroen til et mere attraktivt valg. Moderniseringen af de 34 tog er blot ét disse projekter.

De omfattende ændringer, der udføres på Alstom's værksted i Rotterdam, indeholder udover ændringerne i indretningen, så den bliver ligesom de nye, maling af alle paneler, nye gulve, udskiftning af døre og udskifte vigtige dele af undervognen.

- Arbejdet, vi nu skal i gang med, er et godt eksempel på, at man ved hjælp af den rigtige teknologi kan modernisere ældre tog og give følelsen af så-god-som-ny fremfor blot at erstatte dem med nye tog. Ved at udskifte enkeltelementer i metrotoget i stedet for hele togsættet forbedrer vi toget for de mange tusinde daglige brugere, forlænger levetiden på togene og nedsætter klimaaftrykket. Samtidig ved vi, at der over de kommende år vil være stadigt øget kapacitetsbehov. Og det har vi også taget højde for i moderniseringsprocessen ved at skabe mere plads i togene, siger Jörg Nikutta, der er Managing Director for  Alstom Danmark. 

Hele processen er planlagt i detaljer, og specialister fra Metroselskabet og operatøren Metro Service har og vil løbende være i tæt dialog med Alstom for at give vitale input til den videre proces.
 

Fakta om de 34 tog:
Køreplan for levetidsforlængelsen, og hvad skal der gøres ved togene:
Opgaven indebærer blandt andet:
I udbuddet er der stillet krav om, at leverandøren har en ordentlig miljøpolitik med hensyn til sortering og korrekt bortskaffelse af spildprodukter.


Fakta om Alstom:




Letbaner/Metro