Af: kollektivtrafik
For to uger siden ankom det første af de 29 tog, der skal kører på Hovedstadens Letbane, der i 2025 skal forbinde Ishøj i syd og Lundtofte nord for Lyngby
Det første tog til Hovedstadens Letbane ankom kort efter mørkets frembrud onsdag 23. august på ladet af en blokvogn. Særtransporten blev oplyst af projektørlys, og med blinkende lygter klemte den sig ind gennem porten til Hovedstadens Letbanes kontrol- og vedligeholdelsescenter i Glostrup.
Særtransporten bragte toget de omkring 800 kilometer fra Siemens Testcenter i byen Wildenrath i Tyskland via færgeoverfarten mellem Puttgarden og Rødby til Glostrup.
På kontrol- og vedligeholdelsescentret stod værksted, vaskehal, signalsystem, kørestrøm og godt to kilometer skinner klar til at tage mod toget.
I de tidlige morgentimer dagen efter kørte letbanetoget forsigtigt af blokvognen, ned på skinnerne, og via et skiftespor og ind på værkstedet.
- Det er en af de klareste milepæle i projektet. Det er en begivenhed, vi er stolte af at være en del af. Og der er mange, som er en vigtig del af det. Både Siemens, der har bygget toget og fået det sikkert hertil, og konsortiet Siemens/Aarsleff Rail, der har skabt rammerne på vores kontrol- og vedligeholdelsescenter, siger Henrik Bendsen, der er projektdirektør for Hovedstadens Letbane.
Toget er det første af 29 tog, der med base fra kontrol- og vedligeholdelsescentret skal betjene strækningen mellem Ishøj i syd og Lundtofte nord for Lyngby.
Det er af den såkaldte Avenio-model, der har søstertog kørende i blandt andet München, Bremen og Nürnberg i Tyskland og Den Haag i Holland. Netop nu er 13 tog i produktion, og hver tredje uge fremover sættes endnu et tog i produktion. Toget skal igennem en række test på kontrol- og vedligeholdelsescentret inden, det sættes ud på prøvekørsler på en udvalgt del af den samlede strækning i foråret 2024.
De første passagerer skal efter planen køre med letbanen i 2025.
Fakta om Siemens Avenio til Hovedstadens Letbane:
Fakta om Hovedstadens Letbane: