NYHEDER 19. APR 2018 KL. 07:05

Brintbusser i Nordjylland er mere et erhvervsprojekt end et transportprojekt

Af: Jesper Christensen

Brintbusser i Nordjylland er mere et erhvervsprojekt end et transportprojekt
Jens Mogensen, Region Nordjylland.

I løbet af juni forventer Region Nordjylland at indgå en aftale om leverancen af tre busser, der har brint som energibærer - en bybus og to rutebusser. Købet af de tre brintbusser er en del af et EU-støtte projekt - 3EMOTION - hvor Region Nordjylland og Aalborg Kommune i samarbejde med busoperatørerne Arriva og Keolis samt Nordjyllands trafikselskab og virksomheden Cemtec i løbet af projektperioden på tre år skal afprøve brintbusser i drift


Projektet har en udgiftsramme på godt 30 millioner kroner over tre år, hvor indkøbet af busserne lægger beslag på knap 17 millioner kroner. De resterende 13 millioner kroner går blandt andet til etablering af en brintfyldestation på Arriva’s anlæg i Aalborg (8 millioner kroner), til køb af brint til en pris på 2,5 millioner kroner, der sammenligneligt er to-tre gange højere end en tilsvarende mængde dieselolie, og til service og vedligeholdelse af busserne og fyldestationen på 2,4 millioner kroner, som anslås at ligge noget over tilsvarende dieselbusser. Jens Mogensen fra Region Nordjylland, der fortalte om projektet med brintbusserne på Brintbranchens Årsdag i Aalborg, lægger vægt på, at projektet først og fremmest er et erhvervsstøtteprojekt til den voksende nordjyske brintbranche, end et projekt på persontransportområdet. Hvis det havde været et transportprojekt, ville der efter hans opfattelse have været mere fornuft i at se på andre grønne muligheder end lige netop brintbusser, som dem, der skal køre i det EU-støttede projekt, som også omfatter byer i andre EU-lande - eksempelvis London, Rom, Rotterdam samt Pau og Versailles i Frankrig. Jens Mogensen fremhæver, at det er region Nordjylland og Aalborg Kommune, der køber de tre brintbusser og stiller dem til rådighed for de to operatører med et budskab om at køre med dem så meget som muligt. Derfor er der fuld backup med operatørernes eksisterende busser. Omvendt kommer der ikke en gevinst den anden vej på grund af sparet drift. Der kommer heller ikke en gevinst i form af flere køreplantimer. - Det vigtigste er at kunderne kommer frem, siger Jens Mogensen, der ser frem til at få brintbusserne ud at køre for at kunne høste erfaringerne og kunne bidrage til at udvikle området for brint til transport. Han forventer også, at busserne vil fortsætte i drift, når projektet udløber.