Af: Niels Bak Henriksen
Det kendte rejsekort i plastic er på vej til at flytte ind på mobilen. Men i stedet for en app til det hele satser Rejsekort på flere forskellige apps. For nogle vil have enkelhed, mens andre vil have så mange funktioner som muligt
I dag er 3,3 millioner aktive rejsekort i omløb. Danskerne har taget rejsekortet til sig, 80 procent synes det gør det lettere at bruge offentlig transport, og generelt er kundetilfredsheden høj. Efter en temmelig bumlet start, ligner det en gedigen succes.
Men alligevel er det på vej på pension. Selskabet bag, Rejsekort & Rejseplan, arbejder på til næste år at være klar med de første løsninger, som kan flytte det kendte plastickort over på mobilen.
- I vores undersøgelser vil to ud af tre helst have rejsekortet på mobiltelefonen. Så der er et stort kundeønske i at bevæge sig i den retning, sagde administrerende direktør i Rejsekort & Rejseplan Kasper A. Schmidt i et indlæg, han holdt på Transportøkonomisk Forenings (TØF) og Kollektiv Trafik Forum's årlige konference om kollektiv trafik, som løb af stablen mandag.
Folk bruger i dag oftere mobilen til at betale med, end de bruger kreditkort, så hele bevægelsen er i den retning. Men det er langt fra den eneste grund til at udvikle et nyt system.
For det første er de to offentlige tjenester, rejsekortet og rejseplanen, ved lov blevet fusioneret i samme selskab med det udtrykkelige formål at skabe en fælles løsning, ligesom der er blevet bevilliget penge til udviklingen. Og det kan kun ske på en app, ikke på et plastickort.
Desuden er det nuværende system dyrt at drive. De mange rejsekortstandere, blå punkter i busserne og tank-op automater er dyre at drive og vedligeholde. Med en mobilløsning kan man bruge mobiltelefonens GPS i stedet, så de faste installationer kan nedlægges. De blå punkter forsvinder sammen med plastickortet.
Bygges på standardteknologi
I indlægget remsede Kasper A. Schmidt en række principper op, som de løsninger, der skal afløse rejsekortet, arbejder efter.
Det første er, at de fortsat skal dække hele Danmark. Det er et af rejsekortets afgørende kvaliteter og et af de steder, hvor det stadig er foran set i international sammenhæng.
Det andet er, at flere tjenester skal referere til samme konto. Så rejseplanen, billetkøb, periodekort og også gerne andre former for mobilitetstjenester som stationscykler, delebiler eller samkørsel skal kunne integreres.
Det tredje er, at platformen ikke skal kræve noget nyt udstyr og i det hele taget skal begrænse brugen af fysisk udstyr.
Og endelig for det fjerde, at det skal gøre brug af en standardteknologi, som kan konfigureres til danske forhold, og som er fleksibel og skalérbar, så det kan imødekomme nye kundebehov. Selskabet har allerede haft et pilotprojekt sammen med NT i Nordjylland, der baserede sig på en kendt schweizisk teknologi for at samle erfaringer.
Fire forskellige apps på vej
Rejsekort & Rejseplan tænker i mere end bare en stor app, som kan alting.
- Det er flere apps, sagde Kasper A. Schmidt.
Det første produkt i den strategi hedder Rejsebillet, som er en prepaid app, der dækker digitalt køb af billetter. I første omgang dækker den enkeltbilletter og periodekort, men er under udvidelse til ungdomsbilletter og eventprodukter.
Nu er apps til billetkøb ikke ligefrem nyt. Men i fraværet af en national app er der i stedet skudt en hel underskov af apps frem til billetkøb. Hvert trafikselskab sin app, så alle fra DSB til BAT på Bornholm har lanceret deres egen. Rejsebillet retter sig især mod dem, som rejser meget, og skal give adgang til alle trafikselskabers billetter og periodekort.
Næste trin bliver en videreudvikling af rejseplanen, så den i langt højere grad kan levere trafikinformation i realtid.
Og endelig vil selskabet udvikle et digitalt rejsekort til mobiltelefonen, som gør brug af de GPS-koordinater, som ligger i telefonen til at registrere kundens rejse i stedet for de velkendte tjek ind og tjek ud.
Når de tre er på plads, er det så planen at udvikle én fælles app, som samler alle de underliggende funktionaliteter. En MaaS app løsning, som Kasper A. Schmidt kaldte den. MaaS står for Mobility as a Service og dækker over, at kunden ved hjælp af en samlet digital kanal kan planlægge, booke og betale sin rejse på tværs af transportmidler, hvad end de er kollektive eller individuelle, offentlige eller private.
Forskellige apps efter kundens ønske
Der er dog ikke meningen, at MaaS-appen skal afløse de andre. Den skal snarere ses som et alternativ.
- Det, vi kan se andre steder, er, at der er nogen, som foretrækker apps med meget funktionalitet, og nogen, som foretrækker apps med enkel funktionalitet, sagde han og nævnte et eksempel fra Schweiz, hvor man har lavet en app, der skærer de øvrige funktioner væk og hiver den rene rejsekortfunktionalitet ud, og som bliver brugt af 40 procent af brugerne.
- Det er derfor, vi laver flere apps. De 3,3 millioner, som bruger rejsekort i dag, dem skal vi passe på ikke at miste. Derfor laver vi en løsning til mobilen, der kan præcis det og ikke andet. Og så laver vi en app, som kan meget andet også, sagde han.
Rejsekort & Rejseplan er altså på vej med mindst fire forskellige apps til brugerne. Til gengæld forventer de, at det vil rydde ud i underskoven af især regionale apps.
- Min forventning er, at når vi er færdig med det her, så har vi færre apps, sagde han.
Derudover skal der også udvikles en løsning, som slet ikke er afhængig af en mobiltelefon.
- Vi skal også tilvejebringe et alternativ til de cirka 10 procent af kunderne, der ikke har eller ønsker mobiltelefon, sagde han. Det dækker over en broget gruppe af børn, folk med handicap og folk som for eksempel ikke ønsker at kunne spores, som man kan gennem mobilen.
Mens Kasper A. Schmidt havde mange detaljer om, hvad det er, selskabet er ved at udvikle, så gjaldt det ikke spørgsmålet om, hvornår de er klar.
- Det er et godt spørgsmål, og det er ikke et spørgsmål, jeg har tænkt mig at svare på. Både fordi jeg ikke ved det, og fordi jeg ikke vil rives i næsten af journalister, at nu er vi forsinket, og det bliver overskriften i stedet for, at nu kommer vi med en app, folk faktisk er glade for, sagde han.
Og så løftede han alligevel lidt af sløret for, hvornår den første app kan være klar til download.
- Vi tror, at hen i starten af 2024 er realistisk, sagde han.