NYHEDER 18. DEC 2023 KL. 13:00

SVM-Regeringen har indgået aftale om flyafgift

Af: kollektivtrafik

SVM-Regeringen er sammen med SF og Enhedslisten blevet enige om, hvordan de vil styrke den grønne omstilling af luftfarten ved at indføre en passagerafgift. Passagerafgiften skal, som vi tidligere har beskrevet, bruges på at etablere en grøn indenrigsrute i 2025 og helt grøn indenrigsluftfart i 2030. Derudover skal en del af pengene fra afgiften bruges på at forhøje ældrechecken med 4.800 kroner om året. Ældrechecken udbetales til de pensioniter, der har de laveste indtægter og formuer


Som en del af aftalen indføres en passagerafgift på flyrejser, som indfases fra 2025 frem mod 2030. Passagerafgiften stiger fra 70 kroner i gennemsnit pr. rejse i 2025 til 100 kroner i gennemsnit pr. rejse i 2030. Afgiften differentieres alt efter, hvor lang flyrejsen er.

Der vil blive opkrævet en afgift på 50 kroner for indenrigsrejser og rejser inden for Europa, mens der opkræves 310 kroner og 410 kroner på mellem- og langdistanceruterne, når afgiften er fuldt indfaset i 2030.

Aftalepartierne er desuden enige om at gennemføre et “pitstop” i 2027, hvor passagerafgiftens niveau kan evalueres.

- Det er en rigtig god aftale, der er med til at sætte skub på den grønne udvikling på et område, som fylder for meget i CO2-regnskabet. Passagerafgiften giver os mulighed for at understøtte de grønne teknologier og etablere en grøn indenrigsrute. Samtidig får vi mulighed for at øge ældrechecken til de pensionister, der har mindst, siger skatteminister Jeppe Bruus (S).

Midlerne fra passagerafgiften skal blandt andet bruges til at finansiere en grøn omstilling af indenrigsluftfarten og skubbe på udviklingen af grønne teknologier på området.

- Transportsektoren er i disse år i højt tempo i gang med den grønne omstilling, og med denne aftale kommer luftfarten også med. Det skal fortsat være muligt at flyve, men det skal kunne gøres grønt. Samtidig støtter vi de mindre regionale lufthavne, da de er vigtige for sammenhængskræften og tilgængeligheden i deres lokalområder, siger transportminister Thomas Danielsen (V).

Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) peger i forbindelse med aftalen på, at politikere og andre i flere år har talt om behovet for en flyafgift.

- Nu kommer den. Vi belaster klimaet, når vi flyver, og med aftalen styrer vi nu mod en grøn indenrigsrute allerede fra 2025 og hel grøn indenrigsluftfart i 2030. Vi undersøger også, om elektrificering kan spille en større rolle i omstillingen. Fremover vil det være dyrere at flyve - til gengæld er det med til at gøre luftfarten grønnere, siger Lars Aagaard.



Med aftalen afsættes samtidig midler til at forhøje ældrechecken. Ældrechecken, som knap 300.000 pensionister modtager én gang om året, forhøjes fra onsdag 1. januar 2025 med 4.800 kroner. Forhøjelsen finansieres af passagerafgiften og skal bidrage til at forbedre økonomien for folkepensionister med de laveste indtægter og formuer.



- Vi er glade for at have lykkedes med at trække regeringen i en grønnere retning. Vi får nu en afgift, der er højere på de lange rejser, og som indfases hurtigere. Samtidig har det været vigtigt for SF, at klimaeffekterne af kondensstriberne også er blevet en del af aftalen. Alt i alt et godt første skridt, siger transportordfører i SF Sofie Lippert, som bliver suppleret af Enhedslistens skatteordfører, Pelle Dragsted, der kalder aftalen for et første lille skridt mod at nedbringe udledninger fra flytrafikken.

- Vi havde ønsket mere, men nu har vi et håndtag, som vi kan skrue på. Vi er samtidig rigtig glade for at give nogle af de fattigste folkepensionister noget mere at leve for. Det fortjener de i den grad, siger Pelle Dragsted.


Initiativer i aftalen:


Interessede kan læse aftalen her: