Af: kollektivtrafik
Det kræver nye, innovative løsninger for at styrke den kollektive trafik. Sådan lyder det fra Danske Regioner, der er fælles talerør for landets fem regioner. I et nyt indspil peger Danske Regioner på, at der eksempelvis er et stort potentiale i samkørsel og øget brug af cykler, hvor det er muligt. Det nye indspil med flere bud på nytænkning er sendt til SVM-Regeringens ekspertudvalg for kollektiv mobilitet
Hos Danske Regioner peger man ligesom mange andre på, at den kollektiv transport kører under et voldsomt økonomisk pres på grund af stigende udgifter til brændstoffer kombineret med færre indtægter fra passagerer.
Der er ganske enkelt ikke nok, der dagligt kører med bus, tog og letbane for at komme på arbejde, i skole eller andre steder hen - og flere steder varsles der yderligere besparelser på de lokale busser.
Derfor har transportministeren nedsat et ekspertudvalg for kollektiv mobilitet, der skal se nye løsninger, der ’gør den offentlige transport mere attraktiv’, som det fremgår af regeringsgrundlaget. For at gøre sin stemme gældende i forhold til fremtidige løsninger i kollektiv trafik har Danske Regioner sendt et indspil til udvalget med et bud på nye alternative og innovative transportløsninger.
- Vi vil gerne være med til at styrke kollektiv trafik, og vi mener, det er nødvendigt at tænke nyt og anderledes, når vi skal have passagerne til at vælge den til. For eksempel ved at fremme samkørsel ved hjælp af ny lovgivning, så det kan betale sig at tage nogen med sig i bilen. Men det kunne også være at bruge cyklen til strækninger inden for en rækkevidde på fem til ti kilometer, hvis det er muligt, siger formand for regionernes udvalg for regional udvikling og EU, Anders G. Christensen valgt for Venstre i Region Midt.
- Det skal være muligt at bo i alle egne af Danmark og stadig have muligheden for at blive transporteret rundt af kollektiv trafik i bred forstand, siger han videre.
I forbindelse med indspillet fremhæver Danske Regioner, at man i landets fem regioner dagligt arbejder på at styrke de regionale hovednet - altså hurtige busser, regionaltog, lokaltog og letbane på tværs af kommuner - så studerende og ansatte kan komme hurtigt til og fra uddannelse og arbejde. De regionale hovednet udgør dermed rygraden i den regionale og lokale kollektive trafik, og rutenet og service skal løbende tilpasses og moderniseres for at få enderne til at passe.
Regionale hovednet er vigtig prioritering
Regionerne mener derfor, at det er vigtigt at prioritere de regionale hovednet, da de spiller en hovedrolle i transportmønstret i Danmark. De er også med til at transportere passagerer frem til de statslige jernbaner, så det er muligt at rejse på tværs af landet.
Men da det ikke alle steder er det muligt at blive dækket ind af en lokal bus eller et regionaltog, har nye transportløsninger, som eksempelvis samkørsel, et stort potentiale i at kunne supplere og blive en del af den kollektive trafik - også i yderområder.
Forslag: Betaling for at have flere med
Vejdirektoratet har opgjort, at pendlerbiler i snit har 1,08 personer med. Og at der dagligt er 14 millioner tomme bilsæder i bilerne på vejene.
Her foreslår Danske Regioner, at chaufføren kan modtage betaling, der ligger ud over de marginale omkostninger for turen. Det kan bidrage med nye transportkorridorer, der kan supplere de nuværende med busser og tog. Men det kræver ny lovgivning på området.
Flere kunne cykle
Som et andet bud på nytænkning peger regionerne på cyklisme, der også har stort potentiale. Ifølge en undersøgelse på SDU har syv-otte hundrede tuseinde pendlere cykelpotentiale, defineret som 1-5 kilometer på cykel eller 6-15 kilometer på elcykel til arbejde eller uddannelse.
Danske Regioner peger i den forbindelse på, at omkring halvdelen af alle beskæftigede i Danmark har under 10 kilometer til arbejde.
Men da cykelinfrastrukturen mange steder kunne bliver bedre, foreslå regionerne blandt andet at vende blikket mod det regionale og kommunale samarbejde i supercykelstisekretariaterne i Region Hovedstaden og Region Midtjylland, samt lignende samarbejder i andre regioner, hvor man samarbejder om at anlægge sammenhængende cykelinfrastruktur.
- Vores håb er, at regeringen tager vores anbefalinger fra indspillet med sig i sit arbejde. Kollektiv trafik i snæver forstand må rekonstrueres til kollektiv trafik i bred forstand - så den passer til alle dele af landet, så man med tog, bus, samkørsel, elcykel og cykel med videre kan komme frem til sit job og uddannelse, uanset hvor man bor, siger Anders G. Christensen.
Interesserede kan se indspillet i sin helhed her: