Af: kollektivtrafik
Lufthavnene i Skandinavien kæmper stadig for at nå samme niveau af tilgængelighed som før corona-tiden. Københavns Lufthavn er ifølge en ny analyse fra Greater Copenhagen den lufthavn, der har størst succes på det område
Analysen fra Greater Copenhagen har set på lufthavnenes direkte tilgængelighed - direct connectivity - der er antallet og hyppigheden af tilgængelige direkte flyruter, hvilket er afgørende for en regions økonomiske udvikling. Direct connectivity fremmer handel, forretning og turisme. Det hjælper også virksomheder i regionen med at tiltrække udenlandsk kapital og arbejdskraft.
Der er store forskelle inden for direct connectivity for de lufthavne, der sammenlignes i analysen. Københavns Lufthavn tager føringen med det højeste antal direkte flydestinationer. Oslo-Gardermoen kommer lige efter, og det er også de to lufthavne, der er kommet tættest på niveauet før pandemien.
Størstedelen af de internationale flyvninger fra de sammenlignede lufthavne går til andre europæiske lande. Københavns Lufthavn har det største antal interkontinentale ruter med markant flere ruter til især Nordamerika.
Det gør Københavns Lufthavn til et centralt knudepunkt i et nordeuropæisk lufthavnsperspektiv, hvilket er af stor økonomisk betydning for både Sverige og Danmark.
- For den regionale udvikling i hele metropolregionen Greater Copenhagen er Københavns Lufthavn afgørende. Vores ambitioner om at tiltrække arbejdskraft og grønne virksomheder fra udlandet kan kun realiseres med en stærk international lufthavn. De nye tal viser, at vi er på rette vej, siger Lars Gaardhøj (S), der er formand for Greater Copenhagen og Regionsrådsformand i Region Hovedstaden.
Greater Copenhagen er et politisk samarbejde mellem Region Sjælland, Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Halland og samtlige 85 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbejdet blev etableret i 2015 og har til formål at skabe vækst og beskæftigelse i hele Greater Copenhagen-regionen.
Den nævnte analyse om Direct Connectivity kan hentes her: