Af: kollektivtrafik
Banedanmark går i gang med at lægge 32 kilometer dobbeltspor på Lolland. Det sker som led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen, der bliver en del af den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland
Banedanmark skal - efter et omfattende forberedende jordarbejde - lægge i alt 124.000 meter skinner over 100.000 sveller, der bliver lagt på 58.000 kubikmeter skærver, som skal være ballasten for den nye dobbeltsporede og 32 kilometer lange bane mellem Nykøbing Falster og den kommende station ved Rødby.
- Lige nu er vi blandt andet i gang med at få fragtet materialer hen til os. Vi får sveller, skinner og skærver til i alt 64 kilometer spor. Indtil videre har vi modtaget cirka 80.000 sveller, 11-12.000 kubikmeter skærver og ni sporskifter. Skinnerne får vi leveret via godstransport til Nykøbing Falster. Skinnerne er 120 meter lange, vi er derfor nødt til at få dem leveret og transporteret videre om natten for at genere mindst muligt, siger projektleder i Banedanmark, Asmat Ziraki.
Udover de 124.000 skinner skal der også bruges 58.000 kubikmeter skærver, 100.000 sveller og 18 sporskifter til at bygge den nye strækning.
En god løsning
Selvom Ringsted-Femern Banen er et af de største anlægsprojekter i danmarkshistorien, bygger Banedanmark den nye bane på Lolland uden de store maskiner, som man ellers er vant til at se, når Banedanmark bygger og fornyer.
Banedanmark forklarer, at det er ganske særligt, men at der er en helt fornuftig grund til, at banen bliver bygget på den måde.
- Det er en god løsning, når der ikke er tidspres - og så er det også den billigste løsning at bygge uden de store maskiner. Vi har nemlig tiden til det, fordi de omkringliggende projekter først skal være færdige, for at der kan køre tog. Derfor har vi en længere deadline, end man normalt har ved sporfornyelsesprojekter. Vi får dog en justeringsmaskine på projektet til sidst. Det er spændende at prøve det på den her måde, siger Asmat Ziraki.
Arbejderne går i gang i slutningen af marts, og Banedanmark forventer, at banen mellem Nykøbing Falster og Femern-tunnelen er lagt inden årets udgang.
Når banen på Lolland er færdiggjort, skal strækningen blandt andet også elektrificeres og digitaliseres. Strækningen er tidligst klar til tog, når Femern-tunnelen står klar.
Fakta: