Af: kollektivtrafik
Onsdag 3. april fylder S-togene i Hovedstadsområdet 90 år. På åbningsdagen tirsdag 3. april 1934 kunne passagerer for første gang sætte sig til rette i hovedstadens nye bybane, der i første omgang kørte mellem Klampenborg over Hellerup og Vanløse til Frederiksberg. Siden er S-banenettet udvidet, så det i dag udgør en vigtig del af den kollektive transport. 90-året markeres blandt andet ved, at DSB lader alle passagerer køre gratis med S-tog lørdag 6. april
Siden Banedanmarks oprettelse i 1997 har styrelsen været ansvarlig for blandt andet afvikling af trafikken og vedligeholdelse og udvikling af infrastrukturen.
- Man skal lede længe efter en 90-årig, som er i bedre form end S-banen. Takket være S-banen kommer omkring 120 millioner passagerer hvert år på arbejde, i skole, på besøg og meget meget mere. Banen er et vitalt og effektivt transportsystem - som en livsnerve i hovedstadsområdet. Banedanmark ønsker stort tillykke til vores alle sammens S-bane, siger Banedanmarks trafikdirektør, Peter Svendsen, der med stolthed og varme tanker kipper med fødselsdagsflaget.
DSB, der driver S-togsene, markerer den runde fødselsdag. Det sker blandt andet ved at lade alle passagerer køre gratis med S-tog lørdag 6. april.
- Vi byder alle velkommen i S-toget på lørdag. S-togene viser på flere måder vejen frem for jernbanen i Danmark. Den har altid været elektrisk, og den er blevet opgraderet med nye signaler, der har sikret en rekordhøj punktlighed og en høj pålidelighed. Resten af jernbanen gennemgår i disse år også en modernisering af spor og signaler. Det giver i perioder udfordringer for kunderne, her er S-togene et godt dagligt kørende bevis på det løft, fornyelsen vil give, siger Flemming Jensen, der er administrerende direktør i DSB.
I løbet af årene har både tog og infrastruktur udviklet sig. Et af de store spring skete, da Banedanmark i 2022 blev færdige med at udrulle et nyt digitalt signalsystem på hele S-banen. Det nye signalsystem afløste det gamle, analoge signalsystem, og skiftet har været med til at løfte punktligheden, så S-banen nu er blandt de bedst kørende bybaner i verden. I 2024 er 96,9 procent af togene ankommet til tiden, og af de forsinkelser, der har været, har Banedanmark og herunder signalsystemet kun været ansvarlige for 0,8 procent.
- S-banen var i forvejen en velfungerende bybane, men de gamle sikringsanlæg var slidte ud over deres levetid og var derfor årsag til en del fejl, der medførte større eller mindre forsinkelser. Med udrulningen af det nye signalsystem er punktligheden blevet endnu bedre. Det er blandt andet muligt at køre togene tættere på hinanden og afvikle trafikken mere effektivt og samtidigt helt sikkert, siger Peter Svendsen.
Interesserede kan læs emere om S-banens historie her: