Af: Tekst og billeder: Niels Bak Henriksen
Lørdag åbnede den seneste forlængelse af den københavnske metro. Dermed er både nye og gamle kvarterer i Sydhavnen blevet koblet på nettet. Og mens de lokale fejrede åbningen, lovede overborgmesteren mere metro
Der skulle koordineret sakseføring til for at få klippet det røde bånd over, så København kunne få åbnet sin nye metro. På række stod Kong Frederik, overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S), Frederiksbergs borgmester Michael Sønder Vindfeldt (S) og transportminister Thomas Danielsen (V) med hver deres saks. Men ministeren var sent ude, og mens de andre kunne lade stykker af det røde bånd falde, måtte kongen give ministeren en hånd og strække båndet ud, så han også kunne få klippet færdig.
Det var stort set også det eneste, som gik galt ved åbningsfesten, hvor omkring 3.000 lokale beboere og andre københavnere var mødt op på Mozarts Plads.
En af de glade gæster var Roohi, der glædede sig over åbningen:
- Det kan du tro. Så kan man komme ind til byen. Og så få pladsen tilbage, grinede hun.
Og så var der også lige en anden grund til, at hun havde taget opstilling i forreste række.
- Fordi jeg vil se kongen. Ellers kan jeg se det, hvor jeg bor, sagde hun og pegede op.
- Så vi håber at få et glimt af ham, sagde hun.
Det fik hun med sin plads i forreste række. Og efter snoren var klippet, var der taler.
- Metroen binder vores by sammen. Den tilføjer liv til nye og gamle bydele, lød det fra overborgmester Sophie Hæstorp Andersen i hendes tale.
- Tillykke til København og københavnerne med den nye metro. Det bliver ikke den sidste, bebudede hun.
Erstatter overfyldt bus
Hvis metroen har kritikere, så var det ikke dem, som var mødt op på pladsen i det gamle arbejderkvarter lørdag formiddag.
- Det kommer til at betyde rigtig meget. Det bliver meget nemmere. Vi bor på Teglholmen, og der er kun en enkelt bus, og den er altid fuld, sagde Sandra, der var taget til åbning sammen med sin mand Troels.
Men mens metroen sagtens kan slå den gamle busforbindelse, så bliver det nok stadig en anden konkurrent, som vinder på turen til arbejde.
- Jeg vil nok stadig cykle, sagde Troels.
Heller ikke Sandra forventede at komme til at bruge metroen hver dag.
- Men helt sikkert når vi skal ind til byen og besøge venner, sagde hun.
Vil forandre kvarteret
Og så satte metroen ellers i gang.
Med det allerførste tog inde fra byen ankom Asger og Kaj. For dem er den nye linje nærmest syet til deres behov. For mens far Asger bor ved Nordhavn, så bor Kajs mor ved Mozarts plads. Og Kaj bor begge steder.
- Det virker ret smooth. Det er tit bøvlet i S-toget med cykler og sådan, sagde Asger.
Hvilken af de to togforbindelser, som var hurtigst, var han dog ikke helt klar over endnu.
Som mange af de andre, som ankom til eller som søgte ned for at se på den nye station, så kunne de lægge nakken tilbage for at se på de farvestrålende paneler af den lokale kunstner Christian Schmidt-Rasmussen, som stationen er beklædt med.
Til forskel fra de eksisterende, ensfarvede stationer, så har de fem nye stationer på linjen fået hver deres individuelle kunstneriske udsmykning.
Og i det hele taget kommer den nye metro til at betyde meget for kvarteret.
- Meget mere end vi tror. Det er også derfor folk er så glade i dag, lød det fra Evelyn Olsson, der har boet i den nærliggende haveforening Frederikshøj i 25 år og har skrevet en bog om haveforeningens 100-årige historie. Hun peger både på den praktiske betydning for for eksempel de ældre i området, der nu kan komme let ind til byen, og på den udvikling, som hun tror metroen kommer til at betyde.
- Der sker også noget i gaden med spisesteder og butikkerne. De næste 10 år sker der en masse, forudså hun.
Så ankom det allerførste ordinære metrotog
til Mozarts Plads station - en af de fem nye
stationer på strækningen.
Fakta om Københavns nye metro:
Den nyåbnede strækning af en forlængelse af M4, der indtil nu har kørt fra Orientkaj i Nordhavnen til Københavns Hovedbanegård. Det meste af vejen på samme strækning som Cityringen gennem byens centrum
Metroen fra Hovedbanegården til det nye knudepunkt på København Syd station:
Kaj bor både hos sin mor i Sydhavnen og hos sin far, Asger, tæt på Nordhavn Station. Så han har nærmest fået sin egen metrolinje.