23. september 2023 rullede Plusbussen ud i Aalborgs gader. Dermed var Danmarks første BRT-løsning (Bus Rapid Transit) med de knap 25 meter lange el-busser i egen busbane en realitet. Aalborg blev samtidig den første større danske by, hvor al bybustrafik var omstillet til el.
Hos Aalborg Kommune fremhæver man, at Plusbusserne specielt er eftertragtede om fredagent, og at busserne ikke kun aalborgenserne til og fra job eller uddannelse. Plusbussen er også en kulturbus, en naturbus og en sportsbus, som bliver brugt flittigt i fritiden. Mange passagerer står af i midtbyen, og specielt ved sportsarrangementer i Gigantium er busserne fyldte.
Særligt de studerende har ifølge Aalborg Kommune taget godt imod Plusbussen. I ugen med studiestart var der flere dage over 14.000 passagerer, selvom det var godt cykelvejr. Den rekord blev slået fredag i uge 37, hvor over 15.000 passagerer tog Plusbussen.
Mindsker røg, støj og møg
De i alt 13 Plusbusser, som hver har plads til over 150 passagerer, både larmer og fylder mindre i bybilledet end det tilsvarende antal biler, hvor der ofte kun sidder én person i hver.
Rådmand i Klima og Miljø, Anna Aaen, er glad for, at aalborgenserne har taget godt imod Plusbussen. Passagertallene viser, at Plusbussen er en god og hurtig løsning, når man bevæger sig på tværs af byen.
- Plusbussen viser, at det både kan og skal være hurtigere og nemmere at tage bussen end bilen. Ikke alene giver busserne mindre røg, støj og møg, end hvis vi alle kører i hver vores bil. Busserne er også for alle - store som små og unge som gamle. De giver frihed til unge, der ikke behøver at have deres forældre til at køre dem til alting. Og frihed til forældre, som ikke behøver at hente og bringe. Kort sagt: Plusbussen er et godt eksempel på, hvordan offentlig transport giver større frihed til os alle, siger hun.
Foruden Plusbusserne er der 107 bybusser i Aalborg, som kører på el. Det er den største grønne totalomstilling af bybusdrift i Danmark. Kommunens bybusser udleder i dag 7.000 tons mindre CO2 om året og er både fossil- og emissionsfri.
Næste stop er Hospitalsbyen i øst
Regionsrådsformand Mads Duedahl (V) ser fordele ved Plusbussen, som rækker ud over kommunegrænsen. Den styrker de gode forbindelser og understøtter dermed mobiliteten, sammenhængskraften og udviklingen i hele Nordjylland.
Mads Duedahl er især glad for, at ruten nu går helt ud til Hospitalsbyen.
- Siden slutningen af august har Plusbussen kørt fra universitetet og videre til Hospitalsbyen. Her er arbejdspladserne så småt begyndt at flytte ind, og flere følger i 2025. Ambulante patienter til Diabeteshuset og studerende, som læser sundhedsvidenskab, kan allerede nu tage Plusbussen, siger han.
Regionsrådsformanden forventer endnu flere passagerer, når sygehuset åbner for patienter i 2026.
Fakta om Plusbussen i Aalborg:
- Plusbussen i Aalborg - i alt 13 elektriske 25 meter lange busser med to led - er dobbelt så lang som en almindelig to-akslet el-bus og har plads til 153 passagerer
- Plusbussen kører på en 12 kilometer lang rute fra Væddeløbsbanen i vest via midtbyen til Hospitalsbyen i øst. Turen tager omkring 34 minutter ifølge køreplanen
- Der er 7,5 minutter mellem Plusbusserne i myldretiden, 10 minutter midt på dagen og 15 minutter om aftenen og i weekenderne.
- Plusbussen's 13 elektriske busser har det første år kørt 719.354 kilometer og har været på gaden i 34.837 timer