NYHEDER 6. NOV 2024 KL. 13:54

DSB forventer konkurrence på ny rute til Oslo

Af: kollektivtrafik

DSB har anmeldt til Jernbanenævnet, at selskabet vil starte en ny rute mellem København og Oslo. Med anmeldelsen kan der fra foråret 2026 igen være direkte tog mellem de to hovedstæder. Men DSB forventer, at også andre togselskaber står klar i kulissen til at køre på ruten


Hvis man i dag vil med toget fra København til Oslo, skal man skifte i Göteborg. Den direkte forbindelse blev nedlagt for år tilbage.

Men nu ser det ud til, at passagererne snart igen kan blive siddende i sædet hele vejen. DSB har anmeldt en ny rute mellem den danske og den norske hovedstad til Jernbanenævnet.

Det er ikke nyt, at selskabet arbejder for at få genindført direkte tog mellem den danske og den norske hovedstad, men anmeldelsen er det første konkrete skridt.

- Efterspørgslen på togrejser til udlandet stiger i disse år, og DSB har en ambition om at åbne nye ruter fra Danmark ud i Europa. Det vil ske i takt med, at vi får leveret helt nye EuroCity-tog. I den forbindelse afsøger vi blandt andet mulighederne for at åbne en direkte forbindelse mellem København og Oslo, og har sendt en ansøgning til Jernbanenævnet, der i øjeblikket er under behandling, skriver kundechef i DSB, Charlotte Kjærulff i et skriftligt svar til Kollektiv Trafik Forum.

Og så vil DSB ellers ikke sige mere. Oplysninger som køreplan, startdato og antal daglige tog er streget over i den offentliggjorte version af anmeldelsen af konkurrencehensyn, og selskabet stiller heller ikke op til yderligere kommentarer. Desuden er selskabet heller ikke forpligtet til at begynde at køre ruten, blot fordi den er blevet anmeldt til nævnet. Det er blot forudsætningen for at kunne komme i gang.

På den sproglige formulering i anmeldelsen ser det dog ud som om, at det handler om mindst tre daglige afgange. Men igen er det ikke givet, at de alle kommer til at køre fra begyndelsen. Det kan sagtens være for at være sikker på senere at kunne udvide driften uden en ny anmeldelse, hvis der skulle vise sig kunder til det. I de meget foreløbige planer, som DSB tidligere har meldt ud, var der tale om to daglige afgange.

Når det gælder startdatoen for den nye rute, så er også det mørkelagt i anmeldelsen, men en rute skal anmeldes til Jernbanenævnet senest 18 måneder før opstart, og dermed kan tidligste afgang først blive i foråret 2026.

DSB forventer konkurrence
Tidligere har DSB meldt ud, at selskabet forfulgte en model om samarbejder med de statslige togselskaber i nabolandene om nye ruter, men foreløbig vil selskabet ikke ud med, om der er andre involveret i de konkrete planer. Det er dog tydeligt i anmeldelsen, at DSB forventer konkurrence på ruten.


”DSB vil indsende en kanalansøgning til Trafikverket i Sverige i 2025. DSB ønsker af kommercielle hensyn at udelade køreplanen, da andre aktører, som vil køre på strækningen, formentlig ønsker at få de samme køreplanstider Malmø-Göteborg-Oslo”, hedder det i begrundelsen for at hemmeligholde køreplaner med videre i den offentliggjorte version af anmeldelsen.


Anmeldelsen siger ikke noget om, hvem det er, som DSB forventer vil indsætte konkurrerende tog på ruten. I Sverige kører både det statslige SJ og det private Snälltåget tog i fri konkurrence. Det er dog kun SJ, som i dag kører intercitytog på Västkustbanan mellem Malmö og Göteborg. Også det statslige norske selskab Vy er en mulighed.

DSB skriver i meddelelsen, at ruten skal køres med selskabets nye Talgo-tog, som sættes i drift fra næste år i den internationale trafik. Også SJ har nye tog på vej, som kunne køre ruten, men deres Zefiro Express-tog leveres først fra 2027.

Den nye rute vil undervejs fra København H til Oslo Sentral få stop i Københavns Lufthavn, Malmø, Lund, Helsingborg, Halmstad, Göteborg, Trollhättan og i Norge i Halden, Frederiksstad og Moss.

 



Mobilitet Tog og jernbaner