NYHEDER 14. NOV 2024 KL. 10:26

Lokaltog får nye køreplaner i december

Af: kollektivtrafik

Fra søndag morgen 15. december træder nye køreplaner i kraft hos Lokaltog, der driver 10 lokale banestrækninger på Sjælland og Lolland-Falster. I de fleste tilfælde er der tale om små justeringer, men der er også enkelte større ændringer - blandt andet vil nattogene på Lolland-Falster køre permanent


Lokaltog oplyser, at totalrenoveringen af Østbanen, der blev afsluttet tidligere i år, giver mulighed for at tilbyde bedre komfort, flere afgange og kortere rejsetid.
 
På Gribskovbanen i Nordsjælland vil passagerer til det nye boligkvarter, Troldebakkerne ved Helsinge, få halvtimesdrift, hvor der tidligere kun har kørt ét tog i timen.
 
På Lollandsbanen vil nattogene køre permanent, så blandt andre natarbejdere og koncertgængere kan rejse med tog på tværs af Lolland og Falster i ydertimerne. Nattogene har kørt som et forsøg de seneste to år.


De forskellige ændringer:

Tølløsebanen
 
På Tølløsebanen afgår togene fremover 16 minutter senere end i dag på hverdage. Det sker for at opnå den bedst mulige forbindelse til DSB´s regionaltog mellem Holbæk og København, der får ny køreplan. Første tog kører fra Tølløse kl. 4:37 og fra Slagelse kl. 5:32.
 
I weekenden kører tog i begge retninger 10 minutter tidligere end hidtil.
 
 
Odsherredsbanen
 
Alle Odsherredsbanens tog vil køre cirka 20 minutter tidligere end hidtil. Det sker for at sikre en overgangstid i Holbæk på mellem 4 og 12 minutter, når passagerer skal skifte til DSB´s regionaltog mellem København og Kalundborg.
 
På hverdage kører det første tog fra Holbæk kl. 4:42 og fra Nykøbing Sj. kl. 04:11.
 
  
Lollandsbanen
 
Der indføres permanent nattogsdrift på Lollandsbanen i weekender. Nattogene kører cirka hver anden time mellem Nakskov og Nykøbing F nætterne mellem fredag og lørdag og mellem lørdag og søndag.
 
Flere aftentog på hverdage og i weekender får nye afgangstider for at imødekomme ændringer i køreplanen på DSB´s regionaltog mellem Nykøbing F og København. Nogle er blot ændret få minutter - andre op til 30 minutter.
 
På hverdage er der god overgangstid i Nykøbing F til både hurtigtoget og toget med mange stop mod København. I dagtimerne i weekenden opretholdes der god overgangstid til det DSB-tog fra København, som har mange stop på Sjælland og Falster, og som derfor er relevant for flere passagerer. Det betyder desværre, at overgangstiden i Nykøbing F til DSB´s hurtigtog til og fra København bliver meget lang.
 
Om aftenen passer Lollandsbanen igen med DSB's hurtigtog i Nykøbing F med en overgangstid på 6 til 16 minutter.
 
 
Østbanen
 
Østbanens totalrenovering er afsluttet, og togene kan derfor køre uden de hidtidige begrænsninger i forhold til hastighed og belastning af skinner og spor. Det betyder, at der bliver skåret op mod 9 minutter af rejsetiden på flere strækninger.
 
Mellem Hårlev og Køge vil antallet af afgange blive fordoblet, så der i dagtimerne på hverdage kører hele fire tog i timen i hver retning.
 
Linje 210R kører fremover mellem Rødvig og Roskilde uden skift i Hårlev.
 
Linje 110R kører på hverdage fra Faxe Ladeplads til Køge uden skift i Hårlev og i weekenderne hele vejen til Roskilde. Endestationen hedder dog Hårlev i aftentimerne hele ugen.
 
  
Nærumbanen
 
I weekenden udvides der med en ekstra morgenafgang fra Jægersborg kl. 06:18 og et nattog kl. 01:44 fra Nærum.
 
  
Frederiksværkbanen
 
I Hundested indsættes der fremover et ekstra tog med ankomst til havnen kl. 19:20 om aftenen med god forbindelse til/fra Rørvig-færgen.
 
Derudover foretages der blot mindre minutjusteringer både på hverdage og i weekender.
 

Lille Nord
 
Der indsættes en ekstra morgenafgang fra Hillerød kl. 04:59 og en aftenafgang fra Fredensborg kl. 19:49 til Hillerød.
 
Derudover kun mindre minutjusteringer både på hverdage og i weekender.
 
 
Hornbækbanen
 
Der indsættes et ekstra morgentog fra Helsingør kl. 05:43 i weekenden.
 
Tilpasninger til DSB's tog betyder, at der sker nogle ændringer i overgangstiden blandt andet fra Kystbanen til Hornbækbanen. Nogle bliver kortere, mens andre bliver længere. Der lægges dog højest 8 minutter til de nuværende overgangstider.
 
I retning mod København bliver overgangstiden fra Hornbækbanen til DSB´s tog i flere tilfælde længere, men på de populære morgentog kommer overgangstiden ned på 6 minutter.
 
Desuden foretages der mindre minutjusteringer i weekendens køreplaner.
 
 
Gribskovbanen
 
Driften udvides med ekstra morgen- og natafgange i begge retninger både hverdag og weekend.
 
Skift mellem de to baner 950R (Hillerød-Gilleleje) og 960R (Hillerød-Tisvildeleje) sker fremover på Kagerup Station og ikke Hillerød som i dag. Rejsetiden bliver dermed kortere.
 
Fremover får den nye bydel i Troldebakkerne ved Helsinge to tog i timen i begge retninger i dagtimerne på hverdage. Tidligere har der kun kørt ét tog i timen.
 
Køreplanen bliver mere ens, så toget kører i samme minuttal både dag og aften med undtagelse af det sidste tog på 960R mellem Hillerød og Tisvildeleje.
 
(Kilde: Lokaltog)



Tog og jernbaner