Af: Niels Bak Henriksen
Mens SAS er kommet flyvende ud af sin rekonstruktion, så har de mindre flyselskaber det svært. For selv om passagererne er tilbage, så er omkostningerne stukket af. Det skyldes ikke mindst afgifterne, og især den del, der ikke går til den grønne omstilling, stod for skud på årets luftfartskonference
I sin åbning af årets luftfartskonference på Christiansborg onsdag slog transportminister Thomas Danielsen (V) de optimistiske toner an.
- Hvis vi ser på branchen, så flyver det derudad. Antallet af passagerer bliver ved med at stige, sagde han.
Branchen er for alvor ude af skyggen af covid.
Til gengæld var der et andet forhold, som satte rammerne.
- Behovet for grøn omstilling stiger i takt med, at der kommer flere passagerer, sagde han.
Så var rammen ligesom sat.
Og det var der faktisk ingen, der argumenterede imod. Fra flyselskabsdirektører over brændstofhandlere til politikere på højrefløjen var erkendelsen klar. Luftfarten er kulsort, og det kan den ikke blive ved med.
SVM-Regeringens initiativ har indtil nu været at indføre en afgift på flybilletter, der træder i kraft til nytår, og så bebude, at den vil sende et udbud ud næste år på en indenrigsrute, som skal flyve på 100 procent grønt brændstof.
Mens en del af afgiften går til at finansiere den grønne flyrute, så er der også lagt 20 kroner pr. billet på, som skal bruges til at finansiere en forhøjelse af ældrechecken, og det fik hårde ord med på vejen, både fra branchefolkene og fra oppositionen i det politiske panel, der afsluttede dagen.
- Det er principielt helt ude i hampen, at man kan finde på at opkræve en afgift i den grønne omstillings navn, og så fjerne halvdelen til et helt andet formål, sagde Danmarksdemokraternes transportordfører Kenneth Fredslund Petersen.
Og selv hans kolleger fra regeringspartierne gik ikke ligefrem i brechen for den del af politikken. Mens socialdemokraten Thomas Jensen blot nøjedes med at konstatere, at det var besluttet af nogen i en højere lønramme end ham selv, så var Venstres Hans Christian Schmidt, der var den politiske vært for konferencen, men som ikke opstiller ved næste valg, ikke bange for at tage bladet fra munden.
- Det kom som et lyn fra en klar himmel. Sådan er det med dårlige forslag. De bliver født i en sen nattetime på Marienborg, sagde han.
De mindre er pressede
Til gengæld var stemningen, at den grønne del af afgiften var om ikke populær blandt branchefolkene, så i hvert fald acceptabel.
Problemet er bare, at den ikke står alene, og det presser især de mindre selskaber.
- Det nytter ikke noget, at afgiftsniveauet øges og øges og øges. Vi kan se frem til at vi skal levere 10 kroner til grøn omstilling, 20 kroner mere til ældre, 10 kroner mere til Trafikstyrelsen, 14 kroner mere til Københavns Lufthavn, sagde direktør i Alsie Express Dennis Rybasch.
Også afgifterne til flyvelederne i Naviair og CO2-afgifterne er stigende.
Alsie Express flyver mellem København og Sønderborg. Ruten har passagerfremgang, men kun fordi et årligt tilskud på 20 millioner kroner fra Danfoss holder priserne nede.
Andre har helt eller delvist givet op.
- Vi har tabt så mange millioner, at vi må indstille vores ruteflyvninger. Derfor er vi nødt til at se på andre nicher, sagde direktør i Sun-Air Niels Sundberg, der også er afgående formand i Erhvervsflyvningens Sammenslutning.
Selskabet har tidligere fløjet ruter fra Billund til blandt andet England og Belgien, men de erhvervsrejsende, som de satsede på, vendte aldrig tilbage efter covid-pandemien. I stedet flyver selskabet nu på kontrakt for andre flyselskaber.
Også DAT har måttet opgive flyvningen på ruten fra København til Midtjyllands Lufthavn i Karup.
- Vi flyver mere indenrigs end nogen sinde før. Vi gør det bare i Norge og i Italien, hvor man har givet tilskud og sænket billetprisen. Det er bare ikke i Danmark desværre, og det er en skam, lød det fra en repræsentant for selskabet som reaktion på transportministerens indledning.
Men Thomas Danielsen afviste direkte tilskud, fordi det er i strid med EU-reglerne. Til gengæld pegede han på, at SVM-Regeringen har ensrettet og øget tilskuddet til de små lufthavne, som for eksempel betyder et tilskud på omkring 200 kroner pr. passager til Bornholm, hvor DAT flyver.
Unfair konkurrence
På sin side pegede Niels Sundberg fra Sun-Air på, at staten faktisk har hældt rigtig mange penge i rekonstruktionen af SAS, og at man har set noget lignende i andre lande i forhold til de store selskaber.
- Det har betydet, at vi små selskaber har måttet revurdere vores forretningsmodel. Det mindste man kan gøre er at sikre proportional støtte, sagde han.
SAS var på konferencen repræsenteret med direktør for public affairs Mads Brandstrup. Han kommenterede ikke direkte Niels Sundbergs kritik, men hæftede sig i stedet ved de muligheder, som kapitaltilførslen har givet selskabet. Rekonstruktionen betyder, at både den svenske og den norske stat er ude af ejerkredsen, og SAS er i dag ejet 20 procent af den danske stat og resten af Air France/KLM-koncernen.
- Nu står vi over for at kunne træffe nogle meget store investeringsbeslutninger. Det er klart, at med Danmark som den eneste statslige ejer, kan vi også satse mere entydigt på Danmark. København bliver vores globale hub, sagde han, og bebudede blandt andet investeringer i en mere ensartet flyflåde.
- Det er et langt sejt træk, sagde han.
Direktør for Alsie Express Dennis Rybasch hæftede sig ved en anden statsstøttet konkurrent. Mens hans flybilletter fra næste år bliver pålagt stigende afgifter af forskellig slags på omkring 60 kroner pr. billet, så har DSB bebudet, at de vil sænke billetprisen over Storebælt med i gennemsnit 20 kroner.
- Hvordan hænger det sammen med, at dansk indenrigsfly er en del af den kollektive transport. Hvordan skal vi kunne sælge en billet? spurgte han.
Det fik Danmarksdemokraternes transportordfører Kenneth Fredslund Petersen til at skyde på DSB.
- Jeg tænker, de får for meget i tilskud så, når de kan sænke billetten over Storebælt, sagde han.
Den købte den socialdemokratiske ordfører Thomas Jensen til gengæld ikke.
- Jeg synes, der er kommet en rigtig dygtig ledelse, der handler om at få flere til at køre tog med nogle prisstrukturer, delvis med inspiration fra luftfarten, sagde han, og understregede, at han så indenrigsflyvningen som et tilbud dem, som prioriterer tid over pris.
Mens panelet havde repræsentanter fra Socialdemokratiet, Venstre, Liberal Alliance og Danmarksdemokraterne, så havde ingen af transportordførerne fra partierne til venstre for regeringen taget imod invitationen til dagens konference. Så Poul Kattler fra Rådet for Bæredygtig Trafik var ene om fra salen at forsøge at sætte en helt anden dagsorden.
- Jeg synes, det ville klæde politikerne at sige, at I jo ikke har taget initiativ til at malke luftfarten i det store billede. Hvis forureneren skulle betale skulle det jo være meget dyrere. Den lille pjattede afgift fra første januar er jo ingenting, sagde han.
Det var der dog ingen fra branchen som kommenterede, og kun socialdemokraten Thomas Jensen tog handsken op.
- Når folk i dag har nogle mobilitetsvalg, så skal jeg ikke som socialdemokrat komme og fortælle dem, at de skal vælge noget andet. Jeg skal sørge for, at vi får nogle vilkår, så de kan gøre det grønnere, sagde han, og lød dermed nærmest som et ekko af transportministeren, der i sin indledning til konferencen havde erklæret, at SVM-Regeringen ikke har et mål om at man skal flyve mindre, men et mål om vi skal flyve grønnere.
Strategi eller ej
Undervejs var der flere, som slog til lyd for at få opdateret SVM-Regeringens luftfartsstrategi, som stammer tilbage fra 2017 - før covid og grøn omstilling.
Blandt dem var luftfartsforsker Claus Lassen fra Aalborg Universitet,
- Man skal have en strategi. Ellers er det ligesom at skyde med et haglgevær, og det er svært at ramme. Hvis man kigger på de lande, der har haft en strategi, så har de faktisk haft gode resultater med det, sagde han og foreslog, at det bliver skrevet ind i loven, at strategien skal opdateres hvert fjerde år.
Venstres transportordfører Peter Juel-Jensen tilsluttede sig helhjertet, men det gjorde transportministeren fra samme parti ikke, der ud over at erklære, at han ikke bifalder konsulenter, heller ikke kunne se behovet.
- Det, som er udestående i forhold til den eksisterende strategi, er hele spørgsmålet om den grønne omstilling, som jeg synes vi har sat en retning for med vores aftale om den grønne luftfart, sagde Thomas Danielsen, da han blev spurgt om behovet for en ny strategi.
Og selv om alle var med på, at den grønne omstilling er en nødvendighed, så var Dennis Rybasch fra Alsie Express nervøs for, at barnet kommer til at dø af medicinen, inden omstillingen er i mål.
- Hvis vi først lukker, så kommer det aldrig tilbage, og så kan det ikke nytte noget, vi står om 30 år og sige, nu skal vi have dansk indenrigsflyvning, sagde han.