NYHEDER 5. DEC 2024 KL. 10:04

Samråd i Folketingets Transportudvalg: Ministeren manglede en rygende pistol

Af: Niels Bak Henriksen

Bliver den offentligt betalte flextrafik kørt af underbetalte chauffører eller ej? Det krydsede transportminister Thomas Danielsen og SF’s Karsten Hønge klinger over i et åbent samråd i Folketingets Transportudvalg i tirsdags


De var simpelt hen ikke enige om problemets omfang, SF’eren Karsten Hønge og så transportminister Thomas Danielsen fra Venstre, som Karsten Hønge havde kaldt i samråd over den analyse af arbejdsforholdene for chaufførerne i flextrafikken, som tænketanken Cevea har lavet.

Analysen har set på priserne for udbudt flextrafik og fundet, at det ikke kan lade sig gøre at aflønne chaufførerne efter overenskomsten til de priser, som kontrakterne bliver vundet på.

- Resultatet er direkte chokerende. Ni ud af ti foretager løndumping, lød det fra Karsten Hønge.
Men den købte transportminister Thomas Danielsen ikke.

- Vi har ikke nogen rygende pistol, sagde han og henviste til, at Færdselsstyrelsen ikke har belæg for, at der foregår underbetaling.

- De har ikke politianmeldt nogen, og de har ikke fået nogen anmeldelser, sagde han.

MF’er med taxierfaring
I stedet mente Thomas Danielsen, at rapporten har glemt at tage højde for, at selskaberne også kører anden kørsel, ofte i direkte forlængelse af flexturene, for eksempel til og fra hospitalerne, og det er derfor økonomien hænger sammen.

Det fik Danmarksdemokraternes transportordfører Kenneth Fredslund Petersen på banen. Han har selv en fortid som taxi-chauffør.

- Det er ikke sådan det fungerer i dag. Man er kaldt ind til flex, og så er det det, man kører i nogle timer eller hele dagen, imødegik han ministeren.

Han stillede også spørgsmålstegn ved et eksempel, som Thomas Danielsen kom med, om en vognmand, han havde været i kontakt med, som kunne lave et overskud 375.000 kroner om året på at køre flextrafik for 300 kroner i timen.

- Og så står jeg altså uforstående over for, at det kan lykkes at drive en forretning for 300 kroner i timen. Det fremgår ikke, hvor mange timer han kører. Er det 12 timer seks dage om ugen? sagde han.

Karsten Hønge havde i sit oplæg også haft fat i chauffører, som kører alt for længe.

- Det handler også om en del chauffører, som oplever, at deres timeløn bliver meget lav, og ofte føler sig presset til at køre flere timer, sagde han og henviste til en tidligere rapport, som fastslog, at træthed blandt chauffører spiller en stor rolle i trafikulykker.

Rygende pistoler eller ej
Det fik han ikke noget direkte svar på fra ministeren. Men Thomas Danielsen understregede, at reglerne selvfølgelig skal overholdes.

- Jeg håber ikke, der er nogen, der er i tvivl om, at jeg tager det meget alvorligt, men hvis det er så åbenlyst, så skal der være nogle eksempler, for det ved vi jo fra andre brancher, så er der nogle, der anmelder, hvad enten det er konkurrenter eller andre, sagde Thomas Danielsen.

Men han afviste analysens påstand om, at kontrollen med flextrafikken halter og er for spredt ud mellem trafikselskaberne, vognmændene og Færdselsstyrelsen.

- Vi kan ikke finde nogen rygende pistol, og hr. Hønge peger heller ikke på nogen rygende pistol, slog han fast.

- Hvor er de henne de rygende pistoler. Jeg synes jo vi sidder med en rygende pistol her. Der er undersøgt 300.000 konkrete kørsler over tre år, og analysen dokumenterer de presser virksomheder til løndumping, sagde hr. Hønge.

Undervejs citerede han også flere aktører i branchen.

Det var blandt andre forhandlingssekretær i 3F, Jørgen Hedengram, som har været ude og sige, at regionerne og trafikselskaberne bruger skattekroner på at skabe et marked, hvor det kun kan løbe rundt, hvis de underbetaler chauffører. Han har også direkte sagt, at flere firmaer simpelt hen bygger på konkursrytteri og hvidvask, og at der foregår massiv løndumping og systematisk underbetaling finansieret af offentlige midler.

Og fra arbejdsgiversiden har vicedirektør i Dansk Persontransport, Trine Wollenberg sagt, at vognmændene er pressede, og at ni ud af ti kører med underskud, samt at udviklingen går den forkerte vej.

- Hvad mere ønsker ministeren før der sker noget handling? De rygende pistoler ligger jo i hobetal, sagde Karsten Hønge.

Der skal anmeldelser til
Undervejs forslog Karsten Hønge både en skærpet kontrol og nye regler.

- Hvad siger ministeren til, at man laver det, man har på restaurantionsområdet, nemlig en formodningsregel, sagde han. Altså en regel om, at bud med så lave priser, at man må formode, at reglerne ikke er overholdt, ikke kan godkendes.

På sin side afviste Thomas Danielsen, at Færdselsstyrelsen og trafikselskabernes kontrol ikke er god nok.

- Det er jo ikke et mål i sig selv at få flere bureaukrater, når vi ikke har noget, der tyder på, at de fanger de her grove sager, sagde han.

Han svarede heller ikke direkte på Karsten Hønges opfordring til at indføre en formodningsregel. Men alligevel åbnede han en dør på klem for at se på reglerne.

- Derudover så kommer jeg til at revidere lovgivningen på området, hvor vi selvfølgelig også kommer til at vurdere, om der er et eller andet, vi har overset, sagde han i sine afsluttende bemærkninger.

Og så opfordrede han flere gange chauffører, konkurrenter og andre til at anmelde det, hvis de støder ind i eksempler på løndumping.

Og den købte Karsten Hønge, om end han ikke fik meget andet med fra samrådet.

- Anmeld hinanden derude og slå hårdt ned på hinanden. Opfordringen fra ministeren, synes jeg sådan set er ok, sagde han.






Taxikørsel