NYHEDER 14. FEB 2025 KL. 10:45

Transportministeren holder fast trods nye beregninger af CO2-udledninger

Af: kollektivtrafik

Transportminister Thomas Danielsen (V) vil ikke ændre i infrastrukturplanen trods nye tal, der viser en væsentligt større udledning af CO2 fra de mange projekter. For CO2-udledning er slet ikke en del af aftalen, lød det på et samråd i transportudvalget, som oppositionen til venstre havde indkaldt til. Til stede var også en tidligere transportministers spøgelse, og det gjorde ikke stemningen bedre.


Det kommer til at udlede over dobbelt så meget CO2 at bygge projekterne i infrastrukturplanen i forhold til de tal, der tidligere har været fremme. Det viser nye beregninger fra Transportministeriet, som Ingeniøren har fået samlet sammen.

- Og det er jo ikke symbolske overskridelser. Det er også kvantitativt enormt meget, sagde Enhedslistens transportordfører Leila Stockmarr.

Nye beregninger af CO2-udledningen for 14 af de største vejprojekter i infrastrukturplanen viser, at udledningen bliver 121 procent højere end de tal, man havde tidligere. Det er projekter som den tredje Limfjordsforbindelse og Hærvejsmotorvejen. Samlet svarer det til ni procent af et års udledning, men dog fordelt over en årrække.

- Afslutningsvis mener vi, at det må give anledning til at genoverveje infrastrukturaftalen. Vi kan jo ikke have en aftale, der aktivt underminerer regeringens klimamål på det her område, sluttede hun motivationen af spørgsmålet.

Den var transportminister Thomas Danielsen på ingen måde med på i sit svar.

- Jeg har ikke nogen planer om at åbne IP35 forhandlingerne op, bare fordi vi er blevet bedre til at beregne det, sagde han.

Han henviste til, at beregningerne ikke er en forøgelse af CO2-udledningerne.

- Vi leder ikke mere CO2 ud. Det ændrer jo ikke på Danmarks samlede lastbilkørsel, at man er blevet bedre til at dele det ud på hvert enkelt projekt, sagde han.

At der ikke er tale om en faktisk forøgelse af CO2-udledningen blev da også anerkendt af ordførerne.

- Vi er med på, at det er en ændret beregning. Det gør det ikke til et mindre politisk problem, sagde Leila Stockmarr, der blev bakket op af den radikale transportordfører Stinus Lindgren.

- Hvis grundlaget for en aftale ændrer sig markant, er der noget som helst, der kan få ministeren til at tænke: Skal man genoverveje rækkefølgen eller tidshorisonten? Er der noget i de her tal, der kan få ministeren til at skifte mening? spurgte han.

Og det var der ikke. For Thomas Danielsen kunne ikke se, at grundlaget for infrastrukturaftalen på nogen måde havde ændret sig med de nye tal.

- Det har ikke været en del af aftalens indgåelse, sagde han og uddybede senere i samrådet:

- Der har aldrig været noget beregningsgrundlag for IP35. Der har været et overslag, som ikke var en del af forhandlingerne, for det var ikke godt nok.

Et spøgelse fra fortiden
At det var vigtigt at få slået fast skyldes ikke mindst spøgelset af en af hans forgængere.
For det var en tidligere version af de beregninger, som ministeren var kaldt i samråd om, som i sin tid endte med at koste Benny Engelbrecht (S) posten som transportminister. De samme partier, som havde indkaldt samrådet, endte i sin tid med at trække tilliden til Benny Engelbrecht, fordi han under forhandlingerne om infrastrukturaftalen fik sagt, at der ikke fandtes tal for projekternes CO2-udledning.

Men der var faktisk beregninger. De var bare ikke konsoliderede, og havde derfor ikke en kvalitet, som ministeren ville bruge i forhandlingerne.

- Det andet er, hvorfor Folketinget, hvorfor offentligheden ikke er blevet oplyst om de her tal, sagde Leila Stockmarr i sin indledning.

Det fik transportministeren til at begynde sit svar med et regulært udfald mod spørgerne.

- Helt ærligt, så synes jeg simpelt hen, det er for langt ude, sagde han.

Han understregede, at ordførerne allerede havde fået tallene efterhånden, som miljøvurderingerne af de enkelte projekter er kommet. Ingeniøren havde bare fået en medarbejder i ministeriet til at lave en sammenskrivning med en liste over de projekters udledning, hvor beregningerne var færdige.

- Derfor forstår jeg ikke, I laver sjov med så alvorlig en sag som klimaspørgsmålet med en påstand om at have ført jer bag lyset, sagde han.

Jernbaneprojekter udskydes muligvis
Og derfor købte Thomas Danielsen heller ikke, at de nye beregninger viser, at projekterne kommer til at udlede mere CO2, selv om de er 121 procent højere end de tal, der tidligere var fremme - som ellers var vinklen, både i dækningen i Ingeniøren og hos spørgerne i samrådet.

- Tal, der ikke er konsoliderede, det giver ikke nogen mening at brug dem som referencetal, sagde han.

I stedet så han tallene som et praktisk redskab.

- Det, som jeg synes, vi skal bruge det til, er, hvordan vi kan reelt mindske CO2-udledningen, sagde han og nævnte eksempler som mindre brug af cement og muligheden for at forsøge at finde grus, som er udvundet så tæt på byggeriet som muligt for at spare lastbiltransport.

Den radikale Stinus Lindgren var inde på lidt af det samme, og pegede også på, at den tekniske udvikling med tiden vil gøre byggerierne mindre klimabelastende.

- Hvis man skyder noget af det her i nogle år - måske 10 år - kan man måske halvere CO2-udledningen. Det er faktisk ret meget, sagde han.

Og her var døren faktisk ikke helt lukket hos transportministeren, men muligvis ikke på den måde som Stinus Lindgren havde ønsket sig.

Thomas Danielsen pegede på, at forligspartierne i forvejen kommer til at genforhandle økonomien i mange af jernbaneprojekterne i infrastrukturaftalen, fordi de har vist sig at komme til at koste langt mere, end der er sat penge af til. Så nogen af dem skal formentlig enten aflyses eller udskydes.

- Vi kommer til at tage en snak om det her, og der kan et klimaperspektiv også være fint at tage med i betragtningerne, sagde Thomas Danielsen.



Energi og miljø