NYHEDER 19. FEB 2025 KL. 11:50

SJ vil køre i konkurrence med DSB mellem Oslo og København

Af: Niels Bak Henriksen

Svenske SJ har nu meldt deres planer ud for fremtidige direkte tog mellem København og Oslo fra 2028. Det bliver i direkte konkurrence med DSB’s samarbejde med norske Vy. Det samarbejde ser dog ud til at komme først i gang, men til gengæld bliver SJ’s tog hurtigere og får højere komfort, siger selskabet


I dag er der ikke nogen direkte tog fra København til Oslo. Men om et par år vil to forskellige selskaber konkurrere om passagererne mellem de to nordiske hovedstæder. DSB og det statsejede norske Vy har tidligere meldt ud, at de er tæt på en aftale om at køre direkte tog, og nu melder de svenske statsbaner SJ ud, at de vil gøre det samme.

- Vi håber at kunne starte gennemgående trafik mellem Oslo og København i løbet af 2028. Det kan blive tre togpar om dagen, som kører hele strækningen, siger forretningschef i SJ, Henrik Hemmingson, til den svenske branchehjemmeside Järnväger.

Både DSB’s og SJ’s planer venter på nye tog. DSB venter på leveringen af de Talgo-stammer, som skal stå for selskabets internationale trafik. Den første er for nyligt ankommet til landet, men ikke sat i drift endnu. Desuden har DSB’s Vectron-lokomotiver, som ellers skal trække stammerne på trafikken til Tyskland, ikke installeret svensk og norsk ATC. Og tilsvarende kan de nuværende norske lokomotiver ikke køre i Danmark. Så enten skal det bygges ind eller også skal trafikken vente på, at Vy får leveret nye lokomotiver. De to selskaber forventer at være klar i 2026. Det er dermed to år tidligere end SJ forventer at komme i gang.

SJ har bestilt nye højhastighedstog hos franske Alstom, som begynder at ankomme i 2027. Og det vil i første omgang kunne mærkes for danskere, som skal til Göteborg.

- Vi kommer til at begynde med at sætte de nye tog ind på Västkustbanan mellem Göteborg og København. Forhåbentligvis i efteråret 2027, siger Henrik Hemmingsen.

I dag er Øresundtogene den eneste direkte forbindelse mellem de to byer, og det er et regionaltog, som standser ved alle mellemstationer. SJ’s tog fra Göteborg kører i dag kun til Malmö, og samtidig med forlængelsen til København bebuder SJ, at antallet af daglige afgange på Västkustbanan bliver øget fra de nuværende syv til ni eller ti i hver retning.

Og året efter regner SJ altså med, at tre af togene bliver gennemkørende til Oslo.

Hurtigere og højere komfort
Henrik Hemmingson er dog ikke nervøs til udsigten til konkurrence på ruten - eller for den sags skyld til, at konkurrenterne kommer først i gang.

- Det er godt med konkurrence. Vy-gruppen og DSB kommer til at opbygge et marked, og det er kun positivt, siger han, og løfter samtidig sløret for, hvordan SJ skal få kunderne til at vælge deres tog frem for DSB’s.

- Vores nye hurtigtog kommer til at være meget konkurrencedygtige med bekvemmere indretning og højere komfort, siger han.

Blandt andet er togene indrettet med en bistro til at betjene passagerne på den omkring syv timer lange tur, og det findes ikke hos DSB.

Efter et par år bliver de svenske tog også hurtigere, for i 2030 får Västkustbanan ERTMS, og det vil betyde, at de nye tog kan udnytte deres makshastighed på 250 km/t på en god del af strækningen.

- Så vinder vi otte-ti minutter og vi kan få en rejsetid under to timer mellem Gøteborg og Malmø. Det ser vi frem til, siger Henrik Hemmingsson.

DSB’s Talgostammer er godkendt til at køre 200 km/t.



Tog og jernbaner