Af: kollektivtrafik
Vejene og den kollektive trafik har brug for et markant løft, hvis de skal klare det stigende pres fra trafikken. Sådan lyder budskabet endnu en gang fra DI - Dansk Industri. Organisationen peger i et udspil til en samlet investeringsplan på, at hvis Folketinget bevilger 70 milliarder kroner frem mod 2030, er der råd til at udbygge og forbedre de vigtigste vejstrækninger og den kollektive trafik - og dermed bidrage til at mindske den stigende trængsel
DI lægger onsdag sit udspil til en samlet investeringsplan for den danske infrastruktur frem til beslutningstagerne. I planen er der prioriteret en række motorveje og forbedringer af jernbanen, og der er puljer til blandt andet hovedveje, kollektiv bustrafik, fremme af cykling og ny teknologi.
DI har tidligere anslået, at når trafikken på vejene sander til, og bilister - store som små - holder mere og mere i kø, koster det det danske samfund omkring 20 milliarder kroner om året. Der til kommer, at den kollektive trafik er under voldsomt pres og lider under forsinkelser og manglende kvalitet.
- Der er et skrigende behov for at fremtidssikre vores infrastruktur. Vi har længe efterlyst en samlet plan, og vi giver her vores bud på, hvilke store projekter, vi mener, bør blive prioriteret i en sådan plan, siger Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport.
DI Transport peger på, at vej- og baneprojekterne er prioriteret ud fra, hvor samfundet får mest for investeringerne. Projekterne skal også opfylde et andet strategisk formål. Det kan for eksempel være, at de er et led i en international transportkorridor, eller at de understøtter havne og lufthavne.
- For hver dag bliver problemerne mere og mere akutte. Hvis vi laver de her investeringer, vil det give danskerne en bedre hverdag, virksomhederne bedre konkurrenceforhold og spare samfundet for milliarder år efter år, siger Michael Svane videre.
DI’s Investeringsplan ”En infrastruktur i verdensklasse” opererer med samlede statslige investeringer på 70 milliarder kroner frem mod 2030.
Historisk har de statslige investeringer i infrastruktur ligget på 5 milliarder kroner om året i gennemsnit. DIU Transport peger på, at der kan hentes 5 milliarder kroner i Infrastrukturfonden, der rummer ubrugte midler fra projekter, som er blevet billigere end ventet. Derudover foreslår DI, at der bliver investeret yderligere 15 milliarder kroner i infrastruktur i de kommende ti år.
- Vores investeringsplan viser, at det er økonomisk muligt at fremtidssikre den danske infrastruktur. Derfor håber jeg, at politikerne griber denne bold, laver en plan for investeringerne og placerer midlerne i en ny infrastrukturfond, siger Michael Svane.
Der har i de senere år været en del politiske kampe om at fordele investeringerne i infrastruktur. Det har resulteret i, at der er tre forskellige forligskredse - ”Den grønne”, ”Bedre-Billigere” og ”Togfonden”. DI opfordrer regeringen og Folketinget til at samles i én fælles forligskreds.
- Der er brug for, at vi får sat en retning nu. Og der skal være tillid til, at beslutningerne ikke bliver ændret fra valgperiode til valgperiode. Det vil være skadeligt for både virksomheder og borgere, siger Michael Svane.
Projekterne i DI’s investeringsplan fordeler sig over hele landet, og de omfatter blandt andet de sydlige deletaper af den midtjyske motorvej, den meget efterspurgte tredje forbindelse over Limfjorden, en hastighedsopgradering af banen mellem Ringsted og Odense, og en udvidelse af E45 mellem Randers og Vejle.
Interesserede kan se alle projekterne i investeringsplanen her: