Af: kollektivtrafik
Trafikselskabet Movia har på baggrund af et større antal målinger af kundetilfredsheden uddelt en række kvalitetspræmier. To af dem er gået til busoperatøren Keolis for kvalitetsniveauet på Linje 500S og Linje 14
- Vi er meget stolte af vinde begge de kvalitetspræmier, som handler om tung og intensiv kørsel, siger Peter Lanng Nielsen, der er administrerende direktør i Keolis Danmark.
- Jeg sender straks æren videre til Keolis’ personale. Det er er dem, der har skabt grundlaget for de flotte resultater. Særligt vil jeg fremhæve chaufførerne på de to buslinjer. Det er chaufførernes service, der i sidste ende er den afgørende faktor.
Linje 500S, der kører fra Kokkedal Station til Ørestaden, har vundet prisen som Årets S-buslinje flere gange senest i 2016.
Linje 14, der kører fra Ryparken gennem københavnske brokvarterer til Mozarts Plads i sydhavnskvarteret, var i år med i konkurrencen om Årets Københavnerlinje for første og nok også for sidste gang, da linjen ændres og reduceres kraftigt i forbindelse med åbningen af den kommende Metrocityring.
- De to kvalitetspræmier til Keolis skal ses i lyset af en benhård konkurrence mellem busoperatørerne om at opnå den bedste kvalitet, siger Peter Lanng Nielsen og fortsætter:
- Vi sætter passagererne og deres mening meget højt, og vi arbejder på hele tiden at skabe den bedste mulige relation til passagererne. Vi synes det er et godt valg, at passagerernes mening ligger bag uddelingen af kvalitetspræmierne.
Han peger på, at det ikke altid er lige enkelt at fastholde en høj kvalitet i hverdagen. Der skal et ekstra skub til for at fastholde og øge engagementet.
- Keolis råder heldigvis over en stor kreativitet i medarbejderskaren, så det lykkes tit at hæve niveauet et ekstra nøk i forbindelse med lokale kampagner, som kan være rettet mod passagererne eller mod at præstere ekstra godt på f.eks. præcisionen, kundeservicen eller busserne rengøring, siger Peter Lanng Nielsen.
Peter Lanng Nielsen fremhæver, at en høj kvalitet i buskørslen i allerhøjeste grad er et spørgsmål om teamwork.
- Det er ikke noget enkeltpersoner kan gøre selv, det er vi fælles om, siger Peter Lanng Nielsen og understreger, at det er vigtigt Keolis, at alle involverede medarbejdere helt konkret kan mærke, at de har været med at gøre en forskel.
Det er kundernes - passagerernes - mening, der i sidste ende afgør, hvem der kan køre hjem med kvalitetspræmierne.