NYHEDER 1. MAR 2023 KL. 20:00

Fakta om kollektiv bustrafik En fyldt elbus er en klimavinder

Af: Mikael Hansen

En fyldt elbus er en klimavinder

Det fremgår af et faktaark fra Dansk PersonTransport, som opsummerer den grønne omstilling af den kollektive bustrafik.


Nu er det indført elbusser i X-købing, og om tre måneder følger byen Y-borg efter. Men hvordan ser det samlede billede egentlig ud? Det har brancheforeningen Dansk PersonTransport(DPT) sat sig for at beskrive og dokumentere i et faktaark på netsiden bus22plus.dk.


Tallene bygger på DPT’s udbudsdatabase, så derfor er der også tal for 2023 og 2024 med opsummeringen:

I 2024 vil 47,5 procent af alle busserne (1.540 busser og heraf 1.006 elbusser) i den kollektive trafik være på fossilfri drivmidler (biodiesel, HVO eller gas) eller emissionsfri (batterielektriske). Det er i alt 1.540 busser, hvor 1.006 er elbusser og de øvrige 534 busser kører på biodiesel, HVO eller biogas. Der er cirka 3.200 busser i den kollektive bustrafik landet over.

Når man ser på køreplantimer er resultatet endnu bedre: Fra 2024 vil 53 procent af de 8,4 millioner køreplantimer i kollektiv bustrafik udføres fossilfrit eller emissionsfrit.
Der er her ikke taget højde for at nogle kommuner helt aktuelt har valgt at bruge almindelig diesel i stedet for HVO i deres busser i en kortere eller længere periode.


Elbussen vinder klimaprisen
DPT har regnet på klimagevinsten ved at køre i elbus, og her kommer en elbus med mere end 9 passagerer ud som suveræn klimavinder med et emissionsfrit energiforbrug pr. personkilometer på under 0,15 kWh pr. kilometer. Det er bedre end de mest energiøkonomiske elbiler.

Det er er opdatering af den gamle tese om, at en fyldt bus er den mest miljøvenlige transportform i vejtransporten.

Læs mere i faktaark 4 på Dansk PersonTransports temaside bus22plus.dk



Biofuel Bæredygtighed Energi og miljø Statistik