NYHEDER 28. MAR 2023 KL. 20:32

Midttrafik: Alle skal have mulighed for at rejse med kollektiv trafik

Af: kollektivtrafik

Midttrafik - trafikselskabet, der står for den kollektive transport i den midterste del af Jylland - fra Grenaa i øst til Hvide Sande i vest, vil at tilbyde personlig betjening uden for Aarhus til de kunder, der er digitalt udfordrede. Et pilotforsøg med faste månedlige besøg af Midttrafiks mobile kundecenter i byerne Skive, Viborg, Ringkøbing og Grenaa er blevet godkendt af Midttrafiks bestyrelse


En rapport om digitalisering fra Passagerpulsen anslår, at 25-35 procent af borgerne i Danmark - danskere og andre grupper, som måske ikke vil betegne sig som danskere - er digitalt udfordrede og har begrænsede eller ingen muligheder for at købe billetter i Midttrafik app eller på rejsekort.dk - eller planlægge deres rejse med Rejseplanen og holde sig orienteret undervejs med Midttrafik app. Og heller ikke benytte sig af Midttrafik's billetguide på trafikselskabets web-side.

Midttrafik Kundecenter møder dem i dag - enten personligt eller telefonisk, hvor de får hjælp til bestilling af et billetprodukt eller rådgivning om deres rejse.

Den service vil Midttrafik flytte ud til de kunder, der ikke har mulighed for personlig og fysisk betjening der, hvor de bor.

- Udover at være en vigtig del af løsningen i forhold til klima og trængsel, har den kollektive trafik en social opgave i at være til rådighed for de kunder, der ikke har andre muligheder for at transportere sig. Midttrafik har allerede i dag en række produkter, der tilgodeser digitalt udfordrede. Ved at flytte den personlige service ud til kunderne, styrker vi denne indsats og skaber større tryghed hos digitalt udfordrede kunder, siger Midttrafik's bestyrelsesformand, Steen Vindum (V), der er medlem af byrådet i Silkeborg.

Pilotforsøg i fire kommuner
Midttrafik's bestyrelse besluttede på sit bestyrelsesmøde fredag 24. marts sætte gang i et pilotforsøg, hvor Midttrafik's mobile kundecenter besøger kommunerne Skive, Viborg, Ringkøbing og Grenaa i en fast månedlig turnus. Det mobile kundecenter kan tilbyde den samme service, som Midttrafik Kundecenter i Aarhus.

Valget af de fire byer er truffet på baggrund af, at kunderne i de øvrige byer i Midttrafiks område har mulighed for at få hjælp via kommunernes borgerservice eller DSB’s salgssteder.

Midttrafik vil nu gå i dialog med de fire kommuner om at få tildelt et lille areal på enten et bibliotek eller en borgerservice, hvor det mobile kundecenter kan servicere borgerne en gang om måneden. Når det er på plads, vil Midttrafik informere borgerne om det i samarbejde med kommunerne.

Nuværende tilbud til digitalt udfordrede kunder
Midttrafik tilbyder i dag et pensionistkort i en pap-version, hvor kunderne kan rejse frit inden for den kommune, de bor i. Kortet findes både i en deltids- og en fuldtidsudgave. Har kunderne andre rejsebehov, er et rejsekort med en tank-op-løsning et godt alternativ. Begge løsninger kræver hjælp fra en pårørende, borgerservice eller Midttrafik Kundecenter til bestilling. Når kortene først er bestilt og leveret, kan kunderne rejse løs uden at være digitale. Derudover er det muligt at bestille printede køreplaner hos Midttrafik Kundecenter.


Midttrafik Kundecenter i Aarhus yder både personlig og telefonisk vejledning om Midttrafiks produkter, samt hjælp til at bestille et pensionistkort.


Midttrafik har aftaler med følgende kommuner, hvor borgerservice hjælper borgerne med bestilling af pensionistkort:

Holstebro
Lemvig
Randers
Ringkøbing-Skjern
Silkeborg
Skanderborg
Struer
Viborg


Kunderne kan modtage personlig betjening og få hjælp til bestilling af et rejsekort af DSB i følgende byer:

Holstebro
Herning
Silkeborg
Randers
Horsens
Skanderborg
Aarhus



Kundeservice Mobilitet