Af: Lasse Repsholt
Kommunerne skal tage nulemissionszonerne til sig som et værktøj til at skabe bedre byer med bæredygtige og aktiv mobilitet i en mere fremtrædende rolle. Ikke kun som et værktøj til at fremme salget af (el-)biler.
Af Lasse Repsholt, formand Kollektiv Trafik Forum
Kommuner får mulighed for at indføre nulemissionszoner. Det er nu aftalt på Christiansborg og et lovforslag fremsættes til efteråret. Det primære ærinde er selvfølgelig at reducere luftforureningen fra benzin- og dieselmotorer og forbedre luftkvaliteten i byerne, hvor problemerne er størst. Nulemissionszoner mindsker mængden af partikler, kvælstof og kulilten og dermed de negative effekter på danskernes helbred ift. hjerte- og lungesygdomme, diabetes, celleforandringer, vejrtrækning og blodkredsløb. Så langt så godt.
Dernæst kommer hensynet til andet et fremtrædende mål i dansk transportpolitik, der nu også er blevet et kommunalpolitisk anliggende – at fremme salget af biler (elbiler forstås!). Københavns overborgmester hilser forslaget velkomment og glæder sig til at kunne ”.. få en by uden støj, røg og møg”, mens kollegaen i Aarhus også betoner den ”…grønne omstilling i forhold til privatbilismen”. (www.mim.dk)
Som de to reaktioner vidner om, handler debatten om nulemissionszoner meget om, at vi skal køre bil i byerne på en anden måde (elektrisk) og mindre om at omstille trafikken og livet i byerne til en mindre bilorienteret mobilitet. Mange kommuner har ellers taget skridt i den retning ved at indføre en emissionsfri kollektiv trafik, med indsatser for øget cyklisme og indretning af byrum til fordel for grønne transportformer.
Tag bare elbusserne, der i år udgør 1/3 af alle busser i den kollektive trafik og i 2025 41,6 procent af busserne (figuren). Det er byer som Aalborg, Esbjerg, Herning, Kolding, Vejle, Roskilde, Hillerød. Køge, Ringsted, Fredericia og Aarhus, der allerede er helt eller delvist elektrificerede, og så har jeg ikke en engang nævnt et stort antal byer og kommuner i Hovedstadsområdet. Mens sektoren har været meget hurtig til at adaptere den nye støj- og emissionsfri teknologi i busserne har det indtil videre knebet med at omsætte denne succes til et styrket image, flere passagerer og den kollektive trafik som omdrejningspunktet i en bæredygtig og sund mobilitet.
Nulemissionszonerne kan sagtens være katalysator for denne proces i mange byer, hvis kommunerne vælger at fokusere på bæredygtig mobilitet i stedet for emissionsfri bilisme.