NYHEDER 16. JUN 2022 KL. 12:00

Nye tider i Odense: O for Odense

Af: Mikael Hansen

O for Odense

Deres udsendte medarbejder tog turen fra Odense Banegård Center til Hjallese Station en mandag middag i juni med Odenses nye højklassede trafikmiddel - Odense Letbane.


Den 28. maj var en stor dag for den kollektive trafik, da Danmarks anden letbane blev åbnet for passagertrafik. Det var et vigtigt skridt for Odenses ambitioner udtrykt i byens aktuelle slogan: ”Fra stor dansk by til dansk storby – en storby med omtanke”. Flere vigtige skridt følger i de kommende måneder og år.

Etableringen af tre letbanestrækninger i Aarhus, Odense og Københavns Vestegn samt BRT-løsningen i Aalborg skriver sig tilbage til den brede politiske trafik- og transportaftale fra januar 2009, hvor løftet om statslig støtte til de fire højklassede bytrafikløsninger blev slået fast. Realiseringen er dog ikke sket uden kamp – og det gælder i alle fire byer.

For den kollektive bytrafik i Odense er letbaneåbningen det første og vigtigste led. Den 31. juli 2022 følger næste trin, nemlig overgang til en ny busplan tilpasset letbanen. Læs snart mere om dette i en særskilt artikel her på portalen.

Etableringen af Odense Letbane har været lidt af en prøvelse for odenseanerne med talrige og omfattende trafikomlægninger gennem adskillige år. Prøvelserne ser knap nok ud til at være slut, idet der stadig er uløste problemer for letbanens naboer med støj fra letbanedriften.

- -

Men nu til turen fra Odense Banegård Center til Hjallese Station. Der er liv i informationsskærmene, og der er liv på letbaneperronerne ved Odense Banegård Center. Over perronen troner logoet – et stort rødt O med en streg under – det er selvfølgelig O for Odense – enkelt og ligetil. Rejsekortstanderen lyser blåt og giver sit lydsignal fra sig: Klik-klik. Tjek Ind. Klar til turen.

Nu ankommer letbanetoget, jeg stiger ind ad den bagerste af fire indgange, akkompagneret af dørens obligatoriske lydsignal. Der er god plads i letbanetoget, store flexarealer i midten af vognen. Der er tre led i toget og to ”harmonika-samlinger”. Jeg tager plads på et sæde tæt på samlingen, hvor der er en slags drejeskive i gulvet, så generne i kurverne er mindst mulige.
Halvdelen af sæderne bliver optaget før afgang, og der er ca. ti stående passagerer i Flex-arealet – vidt forskellige, bl.a. en ældre herre som formentlig vil stige af på næste stop samt en ung mand med cykel og store hørebøffer.

Så er det afgang. Fra hjulenes første drej bliver det tydeligt, at det meget omtalte støjproblem er en påtrængende realitet. Det rumler og bumler fra hjulene på hele turen. Bortset fra dette er det meget behageligt at køre med letbanetoget, og det er tydeligt, at letbanedriften er designet med eksklusiv prioritet til letbanen i alle vejkryds, bortset fra byggepladsområdet ved det nye sygehus i Odense SØ. Her har arbejdskørslen prioritet indtil videre.

Et beskedent udsnit af folkelivet i det moderne Odense set fra et letbanesæde: Mødre med børn i bæreseler, barnevogne eller klapvogne af mere eller mindre eksklusivt design, en ung pige med en meget stor hund, en ung genert studerende, en ældre mand ubevægelig med hånden næsten limet til holdestangen, en ældre dame i snak med to livlige unge kvinder. ”Nej, det er ikke nødvendigt at trykke stop. Letbanen stopper ved alle stationer”. ”Det er min første tur med letbanen, så må man jo spørge.” De to unge piger vil hellere end gerne svare. En håndværker balancerer med sit udstyr i flex-arealet: styrer racercyklen med den ene hånd, kæmpestor rygsæk og en murerspand med værktøj i den anden hånd!

På stationen ved Rosengårdscentret står næsten 2/3 af passagererne ud, og ved Campus Odense stiger resten af undtagen fire passagerer.

Herfra går turen gennem hidtil ukendt land: Den store byggeplads, hvor Universitets nye bygning til lægeuddannelsen og Fyns nye supersygehus, Nyt OUH, tager form. Her må fantasien tages i brug for at forestille sig det kommende mylder af personale, patienter og pårørende. Der er endnu ikke meget liv i Park & Ride ved næste stop. Lidt længere fremme når letbanetoget endestationen ved Hjallese Station – Odenses nye trafikknudepunkt, hvor Svendborgbanen, Odense Letbane og inden længe også flere busruter mødes.
Turen tilbage følger samme mønster – først ved Rosengårdscentret stiger et større antal passagerer på.

Klik-klik siger det ved Tjek Ud på perronen ved Odense Banegård Center.

- -

Om et par år vil passagermønstre se helt anderledes ud, når storbyvisionen for alvor folder sig ud mellem det nye supersygehus og Odense Centrum – ikke mindst i letbanetogene, som kører så tit, så man ikke behøver at tænke på køreplanen.

Deres udsendte ledte dog forgæves efter letbanetogets navn – toget skulle vel have ét af de spændende navne, som blev fastlagt i en konkurrence for at par år siden. Det havde da været sjovt at køre den første letbanetur i ”Brunneren”. Svaret på spørgsmålet og mere om Odense Letbane følger i kommende artikler.

Odense Letbane i drift er en milepæl for kollektiv trafik i Danmark og for Odense som storby med omtanke.



Infrastruktur Letbaner/Metro Mobilitet