NYHEDER 28. MAR 2023 KL. 15:10

Aalborgs nye bybusnet er blevet accepteret af politikerne

Af: kollektivtrafik

Med udgangspunkt i byens udvikling og input fra borgerne er stregerne nu sat for fremtidens busruter i Aalborg. Målet er, at det skal være nemt og hurtigt at bruge den kollektive trafik - også til nye boligområder. De første ændringer sker søndag 6. august i år, mens resten følger i august 2024


Efter 20 år uden større ændringer er et nyt bybusnet på vej i Aalborg. Det sker i forbindelse med det årlige køreplanskifte, som i år er søndag 6. august. 
 
- Vi ønsker en kommune med gode og effektive forbindelser, hvor bussen er et grønt alternativ til bilen. Et alternativ, som er godt for bymiljøet. Derfor er tiden nu kommet til at nytænke og udvikle det nuværende bybusnet i Aalborg, siger rådmand for Klima og Miljø, Per Clausen (EL).
 
Bybusnettet, som flertallet af politikere i Aalborg Byråd har accepteret, bliver kørt ud i virkelighedens verden af to omgange fordelt på to år. Det skyldes, at stoppesteder, vendebaner og chaufførfaciliteter ikke er færdige på alle ruter før i 2024.
 
Nye boligområder og ring-linier
De største ændringer i 2023 er, at Linie 12 bliver forlænget til Gistrup, mens Linie 14 fortsætter til Klarup og Storvorde. Til efteråret bliver Linie 2 desuden erstattet af Plusbussen og fortsætter på sigt videre til det nye universitetshospital.
 
Mange steder forbliver Linieføringen stort set, som den er i dag. Det gælder eksempelvis i Kærby, Gug, Visse, Ferslev og Langholt. Dog får en række ruter ændret frekvens på afgangene. Samtidig får mange borgere kortere afstand til det nærmeste stoppested.
 
- Det er selvfølgelig ikke muligt at gøre alle tilfredse, når den økonomiske ramme er uændret. Men jeg synes, vi har fundet en rigtig god løsning, hvor vi bruger de penge, vi har, bedre. Eksempelvis dækker bybusnettet fremover også boligområder som Sofiendal Enge og Stigsborg i Nørresundby. Desuden er der ringlinier fra Skalborg til Aalborg Øst og fra Lindholm Station til AAU Busterminal. Dermed kan passagerer, som ikke skal ind til midtbyen, køre uden om Aalborg Busterminal, siger Per Clausen.
 
Det nye bybusnet består af 10 bybus-linier, to ring-linier på tværs af Aalborg samt Plusbussen. Samlet set dækker det hele området, hvor de gule bybusser og røde metrobusser kørte. Den kollektive trafik i Aalborg Kommune består desuden af de nuværende servicebusser, lokalbusser, regionalbusser og Flextrafik samt tog.
 
Processen for det nye bybusnet
Det nye bybusnet er udarbejdet med input fra borgerne samt data og statistik for, hvordan passagererne rejser med kollektiv transport i dag. Der har været inviteret til dialog med lokale samråd, seniorråd, lokalråd, handicapråd, tilgængelighedsråd og integrationsråd. Desuden har de unge kunnet give input via uddannelsesråd og -institutioner samt ungeklimaråd.
 
Herefter fulgte en offentlig høringsperiode på otte uger, hvor borgerne igen kom med deres ønsker og behov. De i alt 1.119 kommentarer og 135 høringssvar medførte en del ændringer - blandt andet blev de nuværende ruter bevaret flere steder efter borgernes ønske.
 
Bybusnettet tager afsæt i Aalborg Kommunes kollektive trafikpolitik fra 2020. Politikken fokuserer på kollektiv trafik for alle, sammenhængende mobilitet, at komme hurtigt fra A til B samt at være grøn og bæredygtig. Det sker ved mere direkte linier til midtbyen, bedre muligheder for at rejse rundt om byen og kort afstand til nærmeste stoppested.
 


Interesserede kan se mere om det nye bybusnet for 2023 og 2024 på Aalborg Kommunes hjemmeside - klik her: 
 
 


Køreplaner Mobilitet