Af: Redaktionen
Der har været fart på DSB’s tog i 2020, hvor kundepunktligheden samlet for året ender på 86,6 pct. Det er over målet, der i forhold til DSB’s Pendler Rejsetidsgaranti er på minimum 86,1 pct. og vidner om et stabilt år på banen til gavn for de kunder, der benyttede DSB’s fjern og regionaltog i det forgangne år.
- 2020 har på mange måder været et anderledes år for alle. For os i DSB har det dog ikke ændret på, at vi hver dag arbejder for at få vores kunder i togene frem til tiden. Siden marts sidste år har vi så føjet et ekstra fokus til vores arbejde; nemlig at det i en tid med corona skal være ekstra trygt at tage toget. Derfor hjælper vi med, at vi alle kan passe på hinanden på rejsen, blandt andet med ekstra rengøring og krav om at bære mundbind i alle DSB’s tog, på stationer og perroner samt krav pladsbillet til togene, siger Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB.
Dykker man ned i tallene for årets kundepunktlighed var det 93,6 pct. af kunderne, der var fremme inden for seks minutter i forhold til køreplanen.
- Det gode resultat skyldes flere ting, men først og fremmest er det arbejdet med at optimere køreplanen, der ligger til grund for resultatet. Det er køreplanen, der sikrer, at togene over hele landet kan køre stabilt og punktligt. Desuden kører togene endnu længere mellem tekniske hændelser end tidligere, hvilket skyldes bedre vedligehold på værkstederne. Der har dog været enkelte større hændelser, der har påvirket punktligheden i negativ retning, hvor især fejl på infrastruktur og tog drillede og ikke blev klar til tiden samt lukningen af grænserne i forbindelse med corona-restriktioner i samfundet, siger Tony Bispeskov
Operatørpunktligheden er den del af punktligheden, som DSB alene har indflydelse på, endte for hele 2020 på 96,5 pct. Målet var i 2020 minimum 94,1 pct.