Af: Redaktionen
Søndag den 29. oktober 2023 kl. 10-14 inviterer Banedanmark alle nysgerrige sjæle til at få et helt særligt kig ind i, hvad det kræver at gøre Kong Frederik IX's bro klar til en grønnere jernbane.
29 pæle skal bores ned i havbunden. 11 brofag skal støbes lokalt. 50.000 m3 havbund skal udgraves for at kunne arbejde i området. Det er blot nogle af de ting, der nu bevæger sig fra tegnebræt til virkelighed, når Banedanmark udvider Kong Frederik IX's bro i Nykøbing Falster.
Broen over Guldborg Sund udvides med et ekstra jernbanespor, så den er klar til fremtidens dobbeltsporede bane mellem Ringsted og Femern. Når forbindelsen åbner i 2029, bliver den en hurtig og klimavenlig jernbanekorridor mod resten af Europa.
Banedanmark markerer starten af brobyggeriet søndag den 29. oktober. Her er der mulighed for at komme med helt ind på byggepladsen og se, hvordan vi bygger den nye bro.
Dagen igennem er der aktiviteter for børn og voksne, der er lidt lækkert til ganen, og så er det muligt at tale med de mennesker, der arbejder på broen det næste lange stykke tid.
Åben byggeplads den 29. oktober
Søndag den 29. oktober 2023 står Banedanmark klar fra kl. 10 til 14 med pølsevogn, store maskiner og overraskelser til børn.
Der vil bl.a. være en børnebyggeplads, hvor børn kan grave i grus. Og måske ligger der noget spændende dernede. Der vil være en 3D-printet model af broen.
Der vil stå medarbejdere klar til at fortælle om projektet sammen med anlægsdirektør Peter Jonasson og projektleder Mette Koch Sonnenborg. MT Højgaard vil også være til stede til at fortælle meget mere om projektet.
Kong Frederik IX's bro over Guldborgsund skal opgraderes og udvides med et ekstra jernbanespor. Broen forventes at stå klar i 2026, hvorefter der bliver etableret kørestrøm på både den nye og den eksisterende bro.