Af: kollektivtrafik
Mandag 4. marts begynder første fase af ombygningen af havnene i Bøjden og Fynshav. Ombygningen skal gøre havnene klar til den kommende el-færge til Alslinjen
Alslinjen's nye el-færge for alvor at ligne et skib på det værft i Tyrkiet, hvor færgen er ved at blive bygget. Og omkring 3.000 kilometer længere nordpå begynder første fase af ombygningen af havnene i Bøjden og i Fynshav, så den nye el-færge og de to havne passer sammen.
Det er entreprenørfirmaet Munck Havne & Anlæg, som har fået vandbygningsopgaven med at gøre begge havne klar til den elektriske fremtid. Det komplicerede arbejde med at få tilpasset færgelejerne forløber parallelt i de to havne.
- Det kan umiddelbart se ud som en overkommelig opgave, men der skal arbejdes under vandet og i terræn i konstruktioner, som er lavet tilbage i 1960’erne, så der er lidt spænding omkring, hvad vores folk egentlig støder på, siger Molslinjens pressechef, Jesper Maack.
I første omgang får arbejdet i færgelejerne ingen konsekvenser for den daglige drift af færgen, men beboerne i området kan opleve støj fra arbejdet i havnene. Der vil periodevis komme tilpasninger i driften for at få færgelejerne tilpassede.
Senere vil der komme andre entreprenører på pladsen, herunder rampeleverandør, leverandør af ladeudstyr og fortøjningssystemer.