Af: Mikael Hansen
Webinaret den 2. december handler om nye datamodeller brugt på Koldings centrale bydel. Selv om hele værktøjskassen tages i brug, bliver det svært af nå en 70 procent reduktion af CO2-udslippet fra trafikken i 2030.
Hvad gør man som kommune, når man vil gøre noget effektivt og velunderbygget for at opfylde regeringens mål om 70 procent reduktion af CO2-udslippet – på transportområdet – i sin største by?
Kolding Kommune har hyret konsulentfirmaet Rambøll til at hjælpe sig. Desuden har Kolding Kommune især fokuseret på trafik- og mobilitetsforhold i Koldings bymidte, hvilket må betyde Kolding By neden for bakkerne. (Kolding Kommune er også én af Danmarks store by- og landkommuner med mange andre mobilitetsudfordringer.)
Webinaret fredag den 2. december arrangeret af Kollektiv Trafik Forum og Dansk Byplanlaboratorium inviterede konsulenten Stig G. Søbjærg fra Rambølls afdeling i Aarhus til at fortælle om datagrundlaget og beregninger af trafikken i Koldings Centrum i en række fremtidsscenarier, hvor hele værktøjskassen for trafik og mobilitet bliver taget i brug. Den svære øvelse er at måle og vurdere CO2-udslippet fra turen til arbejde, skole eller Netto og hjem igen samt søndagsturen til moster Odas fødselsdag, for ikke at glemme CO2-aftrykket fra den lokale blikkenslagers arbejdsdag i firmavognen.
Det har Stig G. Søbjærg skaffet sig overblik over fra en række datakilder, som han og kollegerne i Rambøll har regnet videre på.
Koldings politikere ønsker, at fremtidens trafikvækst i Kolding Centrum skal bæres af andre transportformer end biler og beder så til at Stigs beregninger viser, at CO2 målsætningen på 70 procent reduktion inden 2030 kan opfyldes.
Det kan den ikke!
Selv om hele værktøjskassen tages i brug bliver reduktionen højst på 50 procent. Og værktøjskassen indeholder blandt andet en hurtig omstilling til elbiler, en 50 procent reduktion af bilture under 10 km og en 25 procents reduktion af bilture over 10 km. Elbilerne er på vej. Beregningerne viser også, at tempoet i omstilling til elbiler har en relativt stor effekt på CO2-udslippet. Adfærden i trafikken er straks meget sværere af påvirke, selv for den mest engagerede byrådspolitiker.
Der var 44 deltagere i webinaret den 2. december. Den kan genses på adressen: https://www.crowdcast.io/@ktf-transmission