NYHEDER 29. SEP 2020 KL. 13:00

Letbane vil lette hverdagen for mange ældre

Af: kollektivtrafik

Når Hovedstadens Letbane åbner i 2025, vil den nye forbindelse på tværs af S-toglinjerne lette hverdagen for mange ældre, der får nemmere ved at komme rundt - eksempelvis til hospitalerne. Det påpeger ejerne bag letbanen, der er ved at blive anlagt langs med Ring 3 i Hovedstadsområdet


Letbanen bliver en væsentlig del af et sammenhængende kollektivt trafiksystem og vil forbinde fem S-togslinjer og regionaltogstrafikken på tværs af omegnskommunerne.
For de ældre borgere i omegnskommunerne bliver det med letbanen enklere at komme til og fra to af hovedstadens store hospitaler, da den kører på tværs af S-togs-linjerne og får stationer med stop ved både Herlev og Glostrup hospitaler.

- I Rødovre har vi en stærk velfærdsdagsorden, og en hurtig og nem adgang til hospitalerne er helt afgørende i forhold til at sikre det gode ældreliv. Når letbanen åbner, vil den hjælpe os med at skabe de bedst mulige tilbud til vores ældre medborgere med lighed og nærhed i sundhedsindsatsen, siger Britt Jensen (S), der er borgmester i Rødovre Kommune, som er én af 12 ejere af Hovedstadens Letbane.

Patienter og ansatte skal i dag tage bilen, cyklen eller bussen, når de skal til hospitalet i Herlev eller Glostrup. Men når Hovedstadens Letbane står færdig i 2025, vil mange kunne tage letbanen direkte til hospitalernes hovedindgang, da to af de kommende 29 letbanestationer bliver placeret lige foran hospitalerne med nem adgang for alle.

I Glostrup vil letbanen betjene hospitalet og den kommende udbygning i form af et 25.000 kvadratmeter stort rehabiliteringshus, der efter planen står færdigt i 2022. I Herlev får letbanen stor betydning for de over 500.000 ambulante patienter, der hvert år skal til og fra hospitalet. Herlev Hospital er regionens største akuthospital og udvides blandt andet med et nyt akuthus og et kvinde-barn-center. Der bygges også Steno Diabetes Center Copenhagen, som hvert år vil have behandlingsansvar for ca. 14.000 personer med diabetes.

- Der er masser af udvikling i gang på hospitalet, hvor der både bygges nyt, og hvor flere patienter behandles ambulant og oftere må tage turen til og fra hospitalet. Der er med andre ord stærkt brug for bedre offentlig transport til og fra hospitalet. Derfor glæder vi os til, at letbanen åbner i 2025, så det bliver nemmere for både vores patienter og deres pårørende - men også for vores mange ansatte - at komme til og fra hospitalet, siger direktør for Herlev Hospital, Agnete Gersing.

70-årige Jens Dalsgaard bruger en stor del af sin tid som pensionist i både Rødovre Lokale Lungeforening og i Rødovre Frivilligcenter, og han ser også frem til den kommende letbane.

- Vi får ofte spørgsmål om transport fra vores ældre. Der er rigtigt mange, der gerne vil klare sig selv så længe som muligt. Derfor er det en stor fordel, at letbanen kommer til at køre direkte til to lokale hospitaler. I dag kan det være problematisk at køre på langs og på tværs i omegnen af København. Vi glæder os rigtigt meget til, at letbanen kommer, så hverdagen bliver lettet, siger Jens Dalsgaard.


Fakta om letbanen:

  • Hovedstadens Letbane forventes at stå klar til brug i 2025 og skal køre mellem Ishøj og Lundtofte nord for Lyngby
  • Letbanen strækker sig over 28 kilometer og stopper ved 29 stationer undervejs
  • Letbanen ventes at skulle betjene 13-14 millioner passagerer om året - til sammenligning rejser ca. 10 millioner passagerer om året med Kystbanen
  • Passagererne kan skifte til S-tog på seks af de kommende letbanestationer - Ishøj, Vallensbæk, Glostrup, Herlev, Buddinge og Lyngby
  • Letbanen kommer til at køre hvert femte minut i dagtimerne og hvert tiende minut om aftenen samt på søn- og helligdage
  • Letbanens tophastighed ligger på 70 km/t, men gennemsnitsfarten vilmed stop ved stationerne være på ca. 30 km/t


Letbaner/Metro Mobilitet