Af: kollektivtrafik
Siden åbningen i 2002 har nu over én milliard passagerer rejst med Metroen i København. Nye metrostationer åbner i 2024, og flere stationer og linjer er på tegnebrættet. Metro-selskabet skønner, at den næste milliard passagerer vil blive rundet i løbet af de næste syv år
Antallet af passagerer, der rejser med Københavns Metro, har været støt stigende stort set siden åbningen i 2002.
- Vores metro er fantastisk, og den har været med til at løfte København til den enestående by, vi har i dag. Metroen er socialt og klimamæssigt bæredygtig, fordi den gør det muligt at bo i en velfungerende by uden at eje en bil, og den bringer os alle sammen tættere sammen. Det skal vi have meget mere af i fremtiden, siger overborgmester i København, Sophie Hæstorp Andersen (S).
Siden åbningen af Metroen er der bygget to nye linier. I 2019 åbnede M3 Cityringen, og i 2020 åbnede linje M4. Alle fire linier er førerløse og kører døgnet rundt, året rundt.
Det førerløse metro-systemet i Hovedstadsområdet har inspireret metrosystemer i udlandet, og det tænkes også indført i S-togene.
- En milliard rejser på knap 20 år – det er imponerende. Tak til jer der rejser med den kollektive transport. Og ikke mindst en milliard tak til Metroens ansatte for at sikre den gode drift, så Metroen bare ruller derudaf til glæde for Metroens passagerer året rundt, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).
Frederiksberg Kommunes nyvalgte borgmester ser Metroen som et stort aktiv for sin by og hovedstaden i det hele taget. En bæredygtig transportform som gør byen bedre at bo i.
- Det en kæmpe milepæl, at Metroen nu runder en milliard rejsende. Metroen er nem at kombinere med at gå eller tage cyklen, og på den måde er man med til at sikre en bedre luftkvalitet i vores by ved at rejse bæredygtigt. Derfor skal vi have endnu mere metro i de kommende år - også på Frederiksberg, siger Michael Vindfeldt (S), der er borgmester i Frederiksberg Kommune.
I 2024 bliver Metroens linje M4 forlænget mod syd, når fem nye metrostationer åbner mellem Københavns H og Ny Ellebjerg. En forlængelse af linje M4 mod Ydre Nordhavn og en helt ny linje M5 er også på tegnebrættet.
- Jeg vil gerne sige en milliard tak til vores passagerer. Vi bygger Metro, ikke fordi vi kan, men fordi den skal bruges af alle jer, der skal på arbejde, i skole, osv. Det er med jer i tankerne, at vi går på arbejde hver dag - både når vi bygger metro, og når vi får metroen til at køre døgnet rundt, året rundt, siger Henrik Plougmann Olsen, der er administrerende direktør i Metroselskabet.
Om Metroen i København: